​Nytt rekord igen för Specialvarvet

​Nytt rekord igen för Specialvarvet

Specialvarvet, loppet för löpare med intellektuella funktionsvariationer, anordnas den 16 maj för 15:e gången.

Och tävlingsledaren Tarja Jokinen som varit med från starten har samma budskap varje år:

– Det blir nytt deltagarrekord i år också.

Just nu är det över 2 200 anmälda. När loppet anordnades för första gången kom 400 löpare till start.

– Vi har stängt anmälan men det går att efteranmäla sig vid starten på fredag.

Anledningen till att, som hon kallar Sveriges roligaste lopp, växer år efter år förklarar hon med att det är en sådan glädje och sammanhållning bland de som springer.

– Sedan tar det tid att etablera en tävling. Fler och fler får höra talas om det varje år och det finns inte så många motsvarande lopp i Sverige.

En annan orsak är vädret.

– Vi har faktiskt nästan alla år haft bra väder och det gör ju upplevelsen bättre. Sedan kanske det spelar roll att Göteborg är en väldigt trevlig stad, många av de som reser hit kommer redan på torsdagen och har tid att se lite mer än Slottsskogsvallen och många gillar Göteborg.

Den som reser längst till tävlingen i år kommer från Skellefteå.

– De flesta av deltagarna kommer tillbaka år efter år, och varje år dyker det upp nya deltagare från olika platser i Sverige, säger Tarja Jokinen.

Det brukar vara en idrottsprofil som delar ut pris efter loppet, i år kommer det att vara ÖIS meriterade stavhoppare Michaela Meijer. Men det väntar också en överraskning vid prisutdelningen, även för Tarja.

- Jag har fått en hint om att någon av hockeyspelarna som nyligen firade SM-guld kommer dyka upp vid prisutdelningen, men jag vet inte vem.

Specialvarvet, med två sträckor, 2,2 kilometer och 4,1 kilometer, avgörs på fredag 17 maj med första start 11.00 vid Björngårdsvillan i Slottsskogen och mål på Slottsskogsvallen.

Fler upplysningar:
Tarja Jokinen, tävlingsledare, 073-986 29 15
Göran Byhlin, pressansvarig, 070-559 02 37

Foto: Glenn T Unger (Specialvarvet 2018)