​Premiär för två nya Varvetlopp 2016

​Premiär för två nya Varvetlopp 2016

Ända sedan starten 1980 har GöteborgsVarvets olika lopp sprungits på asfalt. Nu kliver Varvet även ut i terrängen. Det nya loppet TrailVarvet är 10,3 km långt och sträcker sig genom skiftande natur och kuperad terräng. Ett nytt stadslopp för de unga kommer också att arrangeras, CityVarvet, som startar på Götaplatsen i centrala Göteborg har samma tävlingsdag som halvmaran GöteborgsVarvet.

-  CityVarvet är en viktig satsning vi gör för unga och TrailVarvet blir en tuff utmaning för de som vågar ta sig an det nya terrängloppet i Änggårdsbergen, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Premiären av TrailVarvet inleder Varvetveckan den 17 maj och första upplagan av CityVarvet arrangeras lördagen den 21 maj.

Fakta om loppen:

TrailVarvet 17 maj 2016
Nytt terränglopp som inleder Varvetveckan, löpning 10,3 km. Start och mål vid Björngårdsvillan i Slottsskogen. Banan löper genom skiftande natur och kuperad terräng i Änggårdsbergen. Det finns även Promenadklass 10,3 eller 6,3 km utan tidtagning.
Läs mer om TrailVarvet

CityVarvet 21 maj 2016
Start på Götaplatsen, sedan 4,3 km längs den blå linjen till Varvetmålet på Slottsskogsvallen.
I samband med målgång sker starten för GöteborgsVarvet vid Slottsskogsvallen. Med denna satsning vill arrangören ge de äldre ungdomarna ett eget lopp, där de får springa halvmarans bästa del, in mot mål. För att delta i CityVarvet skall du vara 14-19 år.
Läs mer om CityVarvet

GöteborgsVarvetveckan 2016:
Måndag 16 maj Vila
Tisdag 17 maj TrailVarvet (nyhet)
Onsdag 18 maj StafettVarvet
Torsdag 19 maj GöteborgsVarvet Expo öppnar, öppet 19-22 maj (ny plats Svenska Mässan)
Fredag 20 maj SpecialVarvet
Lördag 21 maj GöteborgsVarvet, CityVarvet (nyhet), MiniVarvet
Söndag 22 maj Lilla Varvet, MiniVarvet

StavVarvet, där man tidigare kunde delta med eller utan stavar, som arrangerades på torsdagen i Varvetveckan utgår 2016. MellanVarvet, som tidigare arrangerades i samband med Lilla Varvet på söndagen, utgår 2016.