Snart inleds årets löparfest

Snart inleds årets löparfest

Äntligen är det dags! 13.00 på söndag går startskottet för Trailvarvet, det första av nio lopp på åtta dagar under Varvetveckan 2023. I dagsläget är över 53 000 deltagare anmälda till något av loppen.

– En fantastiskt rolig, intensiv och härlig vecka som vi har sett fram emot ända sedan maj förra året, säger Erik Bergkvist, evenemangschef på Göteborgsvarvet.

11,5 kuperade kilometer genom Ängsgårdsbergen är vad som väntar de första löparna i Trailvarvet, de första som skickas ut under en fullspäckad Varvetvecka. Strax efter är går startskottet för Trailvarvet walk, som är åtta kilometer långt. Totalt är runt 1 000 deltagare anmälda till premiärdagen.

Sedan fortsätter löparfesten på onsdag med Stafettvarvet med över 2 200 löpare fördelat på 550 lag. Nytt för i år är att varje delsträcka är 3,2 kilometer och inte 4,2 kilometer som tidigare år, samt att lagen nu består av fyra och inte fem löpare.

– Vi lyssnar alltid på synpunkter och förslag till förbättringar och genom de här ändringarna blir det lättare att få ihop kompletta lag och i slutändan ger det både fler deltagare och en större löparupplevelse, säger evenemangschefen Erik Bergqvist som gläds åt att ha fått arbeta hela året utan störningar på grund av coronaviruset.

– Förra året var det första Varvetveckan efter pandemin och förutsättningarna var tuffare då. Vi lärde oss mycket av det och har kunnat jobba för att förbättra upplevelsen för alla deltagare, funktionärer, partners och publik till i år.

Glädjande är att deltagarantalen i flera av loppen har stigit jämfört med för ett år sedan, särskilt, bland annat i Specialvarvet, Lilla Varvet och Minivarvet.

– För många i de loppen är det en av årets roligaste dagar och det är så mycket glädje som sprids under de loppen. Det känns verkligen kul att så många vill delta och det ska också bli kul att se de allra minsta få ta sig an även Minivarvet Trail som också finns i familjeområdet runt Björngårdsvillan.

Totalt hjälper runt 4 000 funktionärer från ett 100-tal klubbar runtom i Västsverige till och möjliggör att idrottsfesten blir av.

– Vi är såklart väldigt beroende av alla volontärer för att det ska gå att genomföra den här veckan och det är också en vecka som gynnar klubbarna ekonomiskt, säger Bergqvist.

LOPPEN UNDER VARVETVECKAN

TRAILVARVET
Söndag 7 maj
Slottsskogsvallen 13.00
11,5 kilometer
Cirka 850

TRAILVARVET WALK
Söndag 7 maj
Start:
Slottsskogsvallen 13.00 (direkt efter löparna)
8 kilometer
Cirka 200

STAFETTVARVET
Onsdag 10 maj
Slottsskogsvallen 18.00
4 x 3,2 kilometer
Cirka 2 200 (550 lag)

SPECIALVARVET
Datum & tid:
Fredag 12 maj
Björngårdsvillan, Slottsskogen
Distans:
2,1 kilometer (start 11.30 eller 11.45) eller 3,3 kilometer (11.00)
Cirka 2 250

MINIVARVET
Lördag 13 maj och söndag 14 maj
Björngårdsvillan i Slottsskogen mellan 10.00 och 16.00
Björngårdsvillan i Slottsskogen
0–6 år
210 meter
Cirka 2 600

MINIVARVET TRAIL
Lördag 13 maj och söndag 14 maj
Björngårdsvillan i Slottsskogen mellan 10.00 och 16.00
Björngårdsvillan i Slottsskogen
0–6 år
210 meter
Cirka 2 600

GÖTEBORGSVARVET
Lördag 13 maj
Margretebergsgatan från 13.00
Födda 2005 och tidigare
Distans:
Halvmaraton (21 097,5 meter)
Cirka 39 000

CITYVARVET
Lördag 13 maj
Götaplatsen 13.00
4,3 kilometer
Cirka 1 400

LILLA VARVET
Söndag 14 maj
Margretebergsgatan 11.00
7–13 år
Distans:
1,3 kilometer (7–10 år), 2,4 kilometer (11–13 år)
Cirka 2 200

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.