Stav GöteborgsVarvet redan på torsdag

Stav GöteborgsVarvet redan på torsdag

Ända sedan 2004 när det första Stav GöteborgsVarvet arrangerades har loppet avgjorts en fredagkväll. I år går det redan på torsdagen och blir det första av sex GöteborgsVarvslopp.

- Vi hoppas att detta ska ge lite mer känsla, att det blir en folkfest även på torsdagen. Stavgångarna förtjänar en egen dag, säger GöteborgsVarvets tävlingsledare Bo Edsberger.

Det innebär att det i år satsas mer på evenemanget med Cheerleaders längs banan och "After walk" med musik och servering efter målgång.

- Det har varit väldigt mycket folk i rörelse runt Slottsskogsvallen på fredagskvällen. Deltagarna i Stav GöteborgsVarvet har varit tvungna att samsas med mängder av löpare som ska hämta sina nummerlappar. Vi tror att det kommer att bli mycket trevligare och bättre nu när stavgångarna får en egen dag.

Banorna, sju eller tio kilometer, går från Slottsskogsvallen, över Änggårdsbergen, genom Botaniska Trädgården och tillbaka igen.

- Det är en fantastisk naturupplevelse. Många har inte gått i Änggården tidigare och missat denna oas i Göteborg. Jag har aldrig upplevt så många positiva omdömen som vi får efter att deltagarna kommit i mål, säger Curt-Roland Ljung, tävlingsledare för stavgången.

Första start: kl. 18.00

Bo Edsberger, tävlingsledare GöteborgsVarvet 070-772 78 89
Göran Byhlin, pressansvarig, 070-559 02 37

---------------------------------------------------------------------------------

Program Varvsveckan 2012:

Torsdag 10 maj
Kl. 08.30-19 Föreläsningar, Frölundaborg
kl 11-21 Mässan GöteborgsVarvet Sport&Hälsa öppnar
kl 18 Stav GöteborgsVarvet, 7 eller 10 km i Änggårdsbergen, start

Fredag 11 maj
Kl. 09-21 Mässan GöteborgsVarvet Sport&Hälsa
Kl. 09-18 Föreläsningar, Frölundaborg
Kl. 11 Special GöteborgsVarvet, Slottsskogen, start

Lördag 12 maj
Kl. 09-18 Mässan GöteborgsVarvet Sport&Hälsa
Kl. 13:30-19 GöteborgsVarvet, starter mellan kl 13:30-16:15. Målet stänger kl 19.
Kl. 13-19 GöteborgsVarvets 50 musikstationer runt banan
Kl 13:15 Följ loppet live via SVT1, SVT Play eller via storbildsskämar