Stort intresse för StafettVarvet

Stort intresse för StafettVarvet

Mer än 3 500 löpare deltar när StafettVarvet på onsdagen inleder årets GöteborgsVarvsvecka. StafettVarvet är loppet som växer mest under veckan, från 394 lag i fjol till 716 i år.

- Och det kan bli ännu större. I den undersökning vi gjorde förra året var alla löparna i princip hundraprocentigt nöjda, berättar Varvsgeneralen Bo Edsberger

StafettVarvet anordnas för tredje året.

- Det första året var ett provår, i fjol gjorde vi vissa justeringar och det gav uppenbarligen resultat, säger Bo Edsberger som tror att detta lopp fyller en annan funktion än övriga Varvslopp.

- Vi försöker göra detta till en folkfest där löparna ska ha roligt tillsammans i sina lag. Det är laginsatsen och sammanhållningen som är det viktiga och vi tror att det kan locka nya grupper att börja löpträna.

Inte minst för att sträckorna bara är fyra kilometer och att ingen riskerar att hamna efter direkt om löparen inte tillhör de mest vältränade.

- Det speciella med detta lopp är att det sker flera starter, vissa kan starta samtidigt som andra växlar. Tid tas på hela laget, inte på enskilda sträckor. Det förstärker känslan att man gör detta som en grupp, det är det egna laget och upplevelsen som är det viktiga.

Lagen kommer från arbetsplatser, skolor, familjer eller kompisgäng. Det tävlas i tre klasser; dam, herr och mixed. Varje lag består av fem deltagare. Varje lag erhåller en matlåda för en gemensam fika efter laginsatsen.

Start och mål är vid Björngårdsvillan i Slottsskogen, Göteborg, den 20 maj från 18.00.

Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-772 78 89
Göran Byhlin, pressansvarig 070-559 02 37