Sveriges gladaste lopp firar jubileum med nytt rekord

Sveriges gladaste lopp firar jubileum med nytt rekord

Sverige gladaste motionslopp firar tioårsjubileum med att slå nytt deltagarrekord. Igen. Första
året anmälde sig 400 löpare till SpecialVarvet, loppet för löpare med intellektuell funktionsnedsättning.

– På fredag räknar vi med en bra bit över 1 600. Det ringer folk varje dag och anmäler sig, berättar Tarja Jokinen som varit tävlingsledare för SpecialVarvet under alla tio åren.

I år är ökningen av antalet anmälda större än de senaste åren.

– Det tar tid att etablera ett nytt lopp. Det kommer nya grupper hit varje år och de flesta kommer tillbaka år efter år. Det här är det bästa motionsloppet av alla. Det är sån glädje och ingen annanstans får man så mycket tillbaka från löparna. Det är helt underbart att jobba med detta, tycker Tarja Jokinen som dock börjar fundera på hur man ska kunna ta emot alla om deltagarantalet fortsätter att öka.

Vi kanske måste börja dela upp loppet i olika klasser. Men det är bara ett roligt problem.

SpecialVarvet avgörs på fredagen den 16 maj, med första start kl. 11.00 vid Björngårdsvillan i Slottsskogen, Göteborg. Mål på Slottsskogsvallen.

Tarja Jokinen, tävlingsledare, 073-986 29 15
Göran Byhlin, presschef, 070-559 02 37