The strokeman – ny ambassador. Fotograf: Johan Sundén.

The Strokeman ny ambassadör för Göteborgsvarvet

Han drabbades av en stroke som 25-åring, förlamades i halva kroppen och tappade talförmågan – det hindrade inte Johan Sundén från att redan året efter springa Göteborgsvarvet.

– Det har alltid varit viktigt att utmana mig själv och hitta nya mål, säger Sundén som är ny ambassadör för löparfesten.

Det var under en fotbollsmatch i Oslo, där han bodde och jobbade för att spara pengar till drömresorna, som Johan Sundén 2011 plötsligt föll ihop. En blodpropp i halspulsådern skapade en svullnad i hjärnan och det var oklart om Johan ens skulle överleva.

Men det gjorde han – och livsglädjen försvann inte trots att han drabbades av stroke, förlamning, afasi och senare epilepsi där vissa av besvären fortfarande gör sig påminda dagligen. Bitterhet har han vägrat att släppa in i sitt liv.

– Shit happens. Nu är det så här det är och då är det viktigt för mig att jag kämpar för det jag kan påverka. Att göra något bra av det. Att steg för steg kämpa mot nya mål. Vi har alla saker vi kämpar med, men det är jättehäftigt att klara mål man sätter upp, säger han.

Löpningen har alltid varit en del av familjen och tidigt bestämde han sig att han tillsammans med pappa Bertil och mammas man Eigil skulle springa Göteborgsvarvet året efter stroken.

– Jag sprang, gick, haltade, sprang lite mer och tog mig i mål, säger han.

Sedan dess har han deltagit i Lidingöloppet många gånger, sprungit Ultravasan från Sälen till Mora och förra året fullföljde han både Göteborgsvarvet och Göteborgsvarvet Marathon. I maj kommer han återigen att stå på startlinjen utanför Slottsskogsvallen igen – den här gången som officiell ambassadör.

– Jag är jätteglad att jag fick frågan om att vara ambassadör. Jag älskar att inspirera folk som säger att något inte går, att hjälpa andra att uppnå sina mål. Det är roligt att göra skillnad och kunna vara en förebild, säger Johan som under åren också utbildat sig till idrottskonsult på Bosön.

Hans egna mål med loppet?

– Jag vill springa under två timmar för första gången! Jag tränar två till tre gånger i veckan och springer mycket med viktväst. När jag tar av den kommer det att kännas lättare!

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.