Tufft motstånd för Isabellah i GöteborgsVarvet

Tufft motstånd för Isabellah i GöteborgsVarvet

Efter tre raka andraplatser i GöteborgsVarvet fanns förhoppningar om att Isabellah Andersson skulle konkurrera om segern i år. En titthålsoperation i ett knä för ett par månader sedan gör att förväntningarna inte är riktigt så höga. För klassen i både herr- och damklassen är hög.

– Alla internationella managers har GöteborgsVarvet på sina maillistor och vill få med aktiva. Vi är ett etablerat storlopp och det får till följd att startlistan ser ut på ungefär samma sätt som i andra stora lopp, en total dominans av kenyaner och etiopier, säger Per Crona, ansvarig för elitlöparna.

Någon manlig etiopier har dock aldrig vunnit GöteborgsVarvet.

– Det är konstigt, men i år är Adunga Takele Bikila en outsider. Han vann tidigt i våras lätt Belgrads halvmara i sin första start utanför Etiopien, berättar Per Crona.

Favorit är Wilson Kip Kebenei, Kenya, som har bästa personrekordet i startfältet. Den enda icke östafrikan i förhandstipsen är allsidige Stephen Mokoka, Sydafrika, som i fjol satte personligt rekord på såväl 1 500 som maraton.

En spännande start gör också, Urige Buta som utsetts till Norges bästa löpare i fyra år, men ännu inte fått norskt medborgarskap. Han har varit sexa som bäst i GöteborgsVarvet men håller högre klass nu.

– Bland damerna är Atsede Bayisa favorit. Hon har representerat Etiopien både i VM både på hel- och halvmaraton vilket innebär yppersta världselit, menar Per Crona.

Landsmanninan Firehiwot Dado Tufa har vunnit Rom Maraton tre år i rad och har ett personligt rekord som är bättre än banrekordet i Göteborg. Kenyas Joyce Chepkirui, VM-femma i fjol, är en annan förhandsfavorit.

Per Crona vill även puffa för två västsvenska namn:

–  Therese Nordström, som tidigare sprungit som klubblös, tränar nu med Ullevi och vi får se om hon kan gå under sin drömgräns, 80 minuter. I herrklassen blir det intressant att följa Andreas Åhwall, en stark löpare från Trollhättan som tävlar på Hässelby, som gör sitt första seriösa försök på halvmaran, tipsar Per Crona.

Utförlig presentation av elitklassen finns på www.gfif.se

Fler upplysningar:

Per Crona, ansvarig för elitaktiva, 070 615 14 87
Göran Byhlin, presschef, 070 559 02 37

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 21 maj 2011 för 32:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan, Lilla och Mini GöteborgsVarvet.Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 20-22 maj 2011.