Tufft motstånd för Isabellah i GöteborgsVarvet

Tufft motstånd för Isabellah i GöteborgsVarvet

GöteborgsVarvet gäller i år också SM. Där är naturligtvis Isabellah Andersson stor favorit. Men att ta den första segern i loppet, efter tre andraplatser, blir svårt.

- Jag tror att det här är ett viktigt lopp för henne i satsningen på sommarens OS . Hon kommer att få stenhård konkurrens, det finns tio löpare som är jämbördiga med henne i startfältet. För att hon ska kunna vinna krävs det något extraordinärt, säger Per Crona, ansvarig för elitlöparna i GöteborgsVarvet.

- Jag ser fram emot att springa i Göteborg igen, och det känns extra roligt att Varvet är SM i år, säger Isabellah Andersson.

Bland motståndarna finns fjolårsvinnaren Joyce Chepkirui och portugisiskan Ana Dulce Félix, segrarinna 2009.

Per Crona konstaterar att årets startfält är det klart vassaste hittills.

-  Det gäller både de bästa och bredden i elitgruppen. Vi är nu etablerade som världens största halvmaraton och nästan alla internationella managers vill ha hit sina adepter.

Detta trots att GöteborgsVarvet inte konkurrerar ekonomiskt med de stora maratonloppen på kontinenten.

- Vår budget för eliten ligger kanske på en tiondel av de största loppen på kontinenten erbjuder. Men det är svårt att komma in i storloppen och många fantastiskt bra löpare får aldrig chansen. Nu har det blivit en merit att komma bland de främsta i GöteborgsVarvet. Lyckas man här är det en biljett in till de mest penningstinna loppen, förklarar Per Crona och tar fjolårssegraren på herrsidan Albert Matebor från Kenya som exempel:

- Han fick en av våra sista platser i fjol och slutade säsongen som världsfemma.

Matebor kommer tillbaka i år tillsammans med landsmännen Nicholas Kamakya och Sammy Kirui.

- Det är de tre senaste årens segrare och att de är här igen är ett bra betyg.

I SM är Adil Bouafif, Hässelby, nästan lika stor favorit som Isabellah Andersson är bland damerna.

- Det blir mer spännande att se vad han kan göra mot ett så kvalificerat motstånd, tycker Per Crona som trots alla namnkunniga stjärnorna är mest spänd på att se hur de yngsta i elitfältet klarar sig.

- Vi försöker hitta nya supertalanger som kan bli morgondagens olympiska mästare. Nu kommer ett gäng tonåringar från Kenya och Etiopien som gjort fantastiska tider för att vara så unga.

Per Crona 070 615 14 87
Göran Byhlin 070 559 02 37

www.goteborgsvarvet.se/press finns utförlig presentation av elitlöparna.

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 12 maj 2012 för 33:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 75 000 löpare delta i något av Varvsloppen under GöteborgsVarvshelgen 10-13 maj 2012.