Varvets mål: samla in 100 000 kr på en månad

Varvets mål: samla in 100 000 kr på en månad

Göteborgsvarvet gör nu en extra satsning och har satt upp som mål att samla in minst 100 000 kronor under november månad, till de tre förmånstagarna Ågrenska, Stadsmissionen och Ung Cancer.

Alla som anmäler sig till Göteborgsvarvet under november bidrar automatiskt till välgörande ändamål med 100kr/startplats. Den extra hundralappen går 1-10 november till Ågrenska, den 11-20 november till Stadsmissionen och 21-30 november till Ung Cancer.

- Vi hoppas detta skall uppmärksamma det arbete som görs av de olika förmånstagarna lite extra. Många löpare har nu också möjlighet att sätta upp ett mål för sig själva och samtidigt göra en viktig insats för andra, säger Varvsgeneralen Bo Edsberger.

Varvetdeltagarna kommer nu bidra till att syskon till barn med olika funktionsnedsättningar får komma på ett läger och träffa andra i samma situation. Stiftelsen Ågrenska kommer nämligen att använda de insamlade medlen till satsningen på en syskonvecka. Syskonveckan ger barnen och deras familjer chansen att bygga nätverk, utbyta erfarenheter och hämta kraft att bemästra vardagen. Och framför allt: ha roligt.

- Vi blev otroligt glada över Göteborgsvarvets initiativ och hoppas att många uppmärksammar kampanjen så att vi kan ge ännu fler syskon möjligheten att komma till Ågrenska. Fem dagar tillsammans med andra syskon kan vara början på något helt nytt för dessa barn/ungdomar, säger Charlotte Tellermark, verksamhetschef på Ågrenska.

Stadsmissionen kommer att öronmärka Varvetpengarna till sommarläger, där barn som har det tufft hemma får andas ut några dagar i trygg miljö, på detta sätt kan Stadsmissionen ge barn och unga som lever i utsatthet en ljusglimt i tillvaron. Ung Cancer kommer att använda bidraget från Göteborgsvarvet till verksamhet som förbättrar levnadsvillkoren för unga vuxna cancerberörda.

Denna extra satsning, med målet att samla in minst 100 000 kr under en månad, är ny för året och en del av Göteborgsvarvets hållbarhetsarbete. Utöver denna nyhet är det, som tidigare, även möjligt att under året anmäla sig till de startplatser som är speciellt öronmärkta för välgörande ändamål i Göteborgsvarvet, en satsning som sedan 2011 inbringat totalt över 9 miljoner kronor till olika förmånstagare.

Filmer om Göteborgsvarvet samarbete med:
Ågrenska
Stadsmissionen
Ung Cancer

Kontakt:
Ågrenska, Charlotte Tellermark, Verksamhetschef Ågrenska 070-822 50 93
Göteborgs Stadsmission, Tomas Carlström, Insamlings- och Kommunikationschef, 0709-18 13 16
Ung Cancer, Camilla Hall, projektledare, 070-729 12 17
Göteborgsvarvet, Bo Edsberger, Varvsgeneral, 070-772 78 89

Foto: Montage - Ågrenska, Stadsmissionen och Ung Cancer.