Gå direkt till innehåll
Första kvaltävlingen i Lövsta Future Challenge Jumping U25 idag: Flyinge Grand Prix

Jenny Johansson är en av de anmälda ryttarna till Lövsta Future Challenge Jumping U25. Här rider hon på hästen Catalux.

Gothenburg Horse Show fördjupar sitt samarbete med Lövsta Future Challenge Jumping och Svenska Ridsportförbundet genom tre kvaltävlingar för ungdomar mellan 22-25 år, där totalt fem ryttare får inbjudan att rida i Gothenburg Horse Show 2015. Inbjudan ger ekipagen rätt att välja vilka klasser de vill rida, undantaget specialklasser och World Cup.
Första kvaltävlingen startar idag med 2014 Flyinge Grand Prix.

Konceptet har utvecklats i nära samarbete med Gothenburg Horse Show och Svenska Ridsportförbundet.

– Vi är mycket glada att Lövsta valt att satsa på U25 i hoppning. Det är utvecklande för unga ryttare att få möjlighet att tävla mot utländska ekipage på en internationell arena. Det ger värdefull erfarenhet för fortsatt internationellt tävlande, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare på Gothenburg Horse Show.

Samarbetet är en del av Lövsta Future Challenge arbete att stödja unga hästar och unga ryttare inom både dressyr och hoppning. Tanken är att ge ekipagen utvecklingsmöjligheter och rutin för att nå den högsta nivån.

– Det finns en stor potential hos våra unga ryttare, men ibland kan steget från young rider till senior vara tufft. Att göra en riktad satsning för den här gruppen ligger i linje med vår vision att bidra till att förbättra svensk ridsport, förklarar Emelie Broman som är projektledare för Lövsta Future Challenge Jumping.

De fem U25-ryttarna kan ta sig till Scandinavium på två sätt; tre ryttare genom kvaltävlingar och två ryttare genom uttagning som görs av Svenska Ridsportförbundet.

Kvaltävlingarna är följande:

• 18-23 november 2014, Flyinge Grand Prix
  • 6-8 februari 2015, Helsingborgs Fältrittklubb Winter GP
  • 12-15 februari 2015, Borås Fältrittklubb Gina Tricot GP

Ryttarna får kvalpoäng i klasser från 145 och uppåt under kvaltävlingarna. De tre högst rankade ekipagen får en inbjudan till finalomgången som går under Gothenburg Horse Show 2015.
Utöver dessa väljer landslagsledningen i hoppning ut ytterligare två ryttare.

Ryttarna ska ha placeringar i 150 hoppning på elit- eller internationell nivå under 2014 för att vara berättigade att anmäla sig i Lövsta Future Challenge Jumping U25.

Anmälan görs via e-post till: emelie@lovstastuteri.com
Regler finns på Svenska Ridsportförbundets hemsida www.ridsport.se.