Kina ny marknad för svenska hästar och tränare

Tillsammans med ingenjörer och IT-tekniker åkte tränaren och hästuppfödaren Sigrid Bergåkra från Bollnäs till Kina för att undersöka nya marknader 2013. Och vilket gensvar det blev!

-  Kineserna vill bygga upp en egen hästnäring och är intresserade av att köpa både kunskap och hästar. Det handlar om flera hundra svenska hästar varje år, berättar Sigrid Bergåkra, som kommer till årets stora företagarkonferens Hästföretagarforum den 26 februari i Göteborg.
Sverige är Europas näst hästtäta land. I dagsläget ger svensk hästnäring upphov till en samhällsekonomisk omsättning på totalt ca 48 miljarder kronor per år och 30 000 avlönade heltidsarbeten. Ett stort land som Kina har mycket att tjäna på att ta tillvara på det ökande hästintresset i landet.

Sedan den första resan har Sigrid och Naturlära Hästskötarutbildnings rektor Karin Ånöstam gjort fler i regi av klustret Movexum i Gävleborg. Men det har varit en krokig väg. Kineserna är vana vid att titta på nya produkter, fotografera av dem och tillverka en kopia. Men det går ju inte riktigt med hästar och ridsport.

-  Vi har därför gått från att ”bara” vilja sälja hästar, till att titta på helhetslösningar där utbildade hästskötare, tränare och hovslagare följer med hästarna över till Kina och säkerställer att kineserna lär sig att ta hand om och rida hästarna på ett bra sätt. På så sätt kan landet bygga upp en bra hästnäring med god hästhållning och sunda hästar, samtidigt som vi i Sverige får en bredare exportmarknad mot Kina, menar Sigrid Bergåkra.
En annan del är att regelbundet ta emot kinesiska elever i Sverige.
Men det återstår en del innan de första svenska hästarna med personal flyttar till Kina. Först måste ett exportavtal mellan Sverige och Kina upprättas. Sedan gäller det att hitta hästarna och personalen.

-  Kineserna vill köpa bulk – mellan 50 och 100 hästar i stöten. När de väl ger sig in i något, gör de det fullt ut, och intresset för hästar och ridsport är stort i Kina. Under Hästföretagarforum hoppas jag få kontakt med uppfödare och hästutbildare som är intresserade av att vara med på den här spännande resan, säger Sigrid Bergåkra, som är lärare på naturbruksgymnasiet Naturlära, uppfödare, tränare och dressyrryttare i svår klass.

För mer information, kontakta:
Sigrid Bergåkra, 0702-39 58 02
Marie Lundmark, projektledare för Hästföretagarforum, 0703-13 88 87

Om Hästföretagarforum:
Hästföretagarforum är Europas enda konferens för och med företagare i hästnäringen. Hästföretagarforum arrangeras den 26 februari i Göteborg av Gothenburg Horse Show och EuroHorse.
Hästföretagarforum samarbetar med Vinnova, SP, Jordbruksverket, Tidningen Ridsport, Länsförsäkringar och LRF.
För fullständigt program och mer information, se www.hastforetagarforum.se