Steve Guerdat segrade och Peder Fredricson trea i finalen av Longines FEI Jumping World Cup ™ 2019 i Göteborg

Några av världens bästa ryttare är på plats i Göteborg för att göra upp om segern i finalen av Longines FEI Jumping World Cup™. De 25 bästa ekipagen från kvalen tidigare under Gothenburg Horse Show fick ta sig an spanske banbyggaren Andrea Varelas bana med flera svårigheter som skiljde agnarna från vetet.

Finalen gick i två omgångar och de tjugo bästa går vidare till omgång nummer två och en ny svår bana. I ett fullsatt Scandinavium fick publiken se fantastiska hästar och skickliga ryttare göra fina rundor på de svåra banorna. Första felfria ritten i kom när nummer tio, Abdel Sais från Egyptern gjorde en finfin runda. Max Kühner på vackre hingsten Chardonnay upprepade bedriften liksom Daniel Deusser på Scuderia 1918 Tobago Z. Endast fem ekipage var felfria i första omgången.

Till andra omgången följer felen med och inför denna låg två schweizare i ledningen genom Steve Guerdat med två straffpoäng före Martin Füchs på tre straffpoäng. Svenske Peder Fredicsson låg på en fin tredje plats med fem straffpoäng, endast en rivning från en världscuptitel. Förra årets segrare Elizabeth Madden, USA på Breitling LS gjorde fina rundor som räckte till en sjätte plats.

Publiken på Scandinavium satt andlöst tysta och höll tummarna under Peders och Catch med Not S runda. Jublet var öronbedövande efter den felfria rundan och taket lyfte sig på arenan. Ingen kunde rå på schweizaren Steve Guerdat som idag välförtjänt tog sin tredje världscuptitel. Det är ögonblick som det här som gör det värt att kämpa i vardagen sa Steve i segerintervjun.

De tre främsta i världscuphoppningen blev:
1. Steve Guerdat, Schweiz på Alamo
2. Martin Füchs, Schweiz på Clooney 51