Biljett- och programsläpp för Gothenburg Horse Show 2023!

Den 22-26 februari 2023 är Gothenburg Horse Show äntligen tillbaka! Efter två år av inställt evenemang är vi nu redo att välkomna publik, hästar och ryttare tillbaka till Scandinavium. Biljetterna släpps den 13 oktober och traditionsenligt är det i samband med att den västeuropeiska ligan i Longines FEI Jumping World Cup™ startar i Oslo samma vecka.

Nu offentliggörs 2023 års program, och för den återkommande publiken kommer många inslag att kännas igen. Förutom de givna höjdpunkterna med världscupen i både hoppning och dressyr, återkommer de populära programpunkterna som Sverigeponnyn, Lövsta Future Challenge, Hall of Fame och Gothenburg Trophy. Dessutom den stora finalen av ATG Riders League och Vårfinalen av Arena Youth Tour, som nu äntligen ska få göra entré i Scandinavium.

- Nu börjar februari äntligen närma sig på riktigt! Vi har längtat efter att få välkomna både nationella som internationella ryttare tillbaka till Göteborg. Hoppningens världscup avslutas som vanligt med sista deltävlingen hos oss, medan dressyren endast har en deltävling kvar efter Göteborg innan den stora världscupfinalen ska avgöras i Omaha, USA i april 2023, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show. Med tanke på de fantastiska svenska framgångar vi har sett de sista åren ska det bli riktigt spännande att se hur vi står oss inomhus också. Det ska bli väldigt roligt att få hylla våra svenska hjältar på hemmaplan!

En stor nyhet för året är också den nya satsningen Lövsta Future Challenge International Tour, där dressyrens U25-ryttare får chans att tävla under World Cup Herning, Jumping Amsterdam och Gothenburg Horse Show. U25-ryttarna kommer att rida under fredagen och lördagens dagspass.
Vi har hittat ett framgångskoncept där vi viger hela fredagens dagpass åt dressyren, och med denna nya satsning kompletterar vi programmet ytterligare. Det ska bli riktigt spännande att få se dessa U25-ryttare presentera sig i en världscuparena likt Scandinavium, fortsätter Tomas Torgersen.

Självklart återvänder även de populära showerna Mounted Games och Agility.

Ett unikt faktum särskiljer det här biljettsläppet från alla tidigare år – många av biljetterna är redan sålda. Erika Olsson, projektledare för Gothenburg Horse Show, förklarar:

- När vi tvingades ställa in Gothenburg Horse Show 2022 fick biljettköpare välja mellan att behålla sina biljetter till 2023 eller lämna tillbaka dem. Vi är glada över att många i vår trogna publik valde att behålla sina biljetter, men det innebär ju också att det inte finns riktigt lika många att köpa nu.

Fortsatt fokus på tillgänglighet och digitala lösningar

Precis som i planeringen inför Gothenburg Horse Show 2022 så läggs ett stort fokus på tillgängligheten, där hela evenemanget kommer att finnas tillgängligt för syn- och teckenspråkstolkning via Got Events tillgänglighetsapp.

Tidigare år har vi kunnat erbjuda syn- och teckenspråkstolkning för utvalda delar av evenemanget, men nu finns alltså möjlighet alla dagar, säger Erika Olsson. Det känns riktigt bra att göra vårt uppskattade evenemang tillgängligt för fler. Både genom Got Events tillgänglighetsapp och genom att vi via vår plattform GHSLive kan erbjuda tävlingsklasser, shower, uppvärmningsarenan och studioinnehåll även till dem som inte har möjlighet att ta sig till Göteborg.

Mässan EuroHorse har öppet 23-26 februari. Onsdagens biljett till Gothenburg Horse Show gäller därför även som entré till Eurohorse torsdag 23 februari.

Klicka här för att ta del av programmet!

Vid eventuella frågor
Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show
tomas.torgersen@ellberga.se0761-96 83 23

Erika Olsson, projektledare Gothenburg Horse Show
erika.olsson@gotevent.se 0709-73 56 00

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2023 års tävlingar genomförs  22-26 februari.