Fem U25-ryttare klara för Gothenburg Horse Show

I helgen avgjordes den sista kvalomgången i Lövsta Future Challenge Jumping U25 under Gina Tricot Celebration Grand Prix i Borås. Fem unga talanger – Rebecca Hallberg Fischer, Cornelia Rylén, Filip Ågren, Alice Tapper och Karin Martinsen kommer att rida med Lövsta Future Challenges gröna armbindlar i de internationella klasserna under Gothenburg Horse Show 22-25 februari.

Lövsta Future Challenge Jumping U25 är satsningen på unga ryttare som ger fem blivande stjärnor möjligheten att möta världseliten under tävlingarna i Scandinavium. De fem ekipagen får möjlighet att tävla i alla klasser, utom själva världscupen och i vissa specialklasser. Precis som under kvaltävlingarna kan U25-ryttarna plocka poäng i alla klasser i 1,45 m och högre och de kommer att bära den gröna armbindeln så att publiken kan följa dem. I Göteborg kommer också årets totalvinnare att utses. Ekipaget kommer dessutom att klimatkompenseras under ett helt år.

– Vi är väldigt glada över att kunna ge de unga talangfulla ryttarna möjligheten att rida under Gothenburg Horse Show. Vi ser detta som ett fantastiskt tillfälle att samla inspiration, erfarenhet och ta ytterligare ett steg i karriären. Vårt samarbete med Svenska Ridsportförbundet och Gothenburg Horse Show gör detta möjligt, säger Emelie Broman Tegelberg, projektledare för Lövsta Future Challenge Jumping.

Ryttarna har samlat poäng under tre kvaltillfällen där helgens Gina Tricot Grand Prix var den sista och avgörande. Efter ett bra meeting toppade Rebecca Hallberg Fisher tabellen tätt följd av Cornelia Rylén. Filip Ågren, som åkte till Borås med målsättningen att kvala till Gothenburg Horse Show, slutade på en tredjeplats i totalen och åkte därmed hem med en åtråvärd finalbiljett. De två sista ryttarna, Alice Tapper och Karin Martinsen är uttagna av landslagsledningen.

- Det är två spännande ryttare som har presterat bra resultat och med hästar som är redo att gå seniorklasserna,säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten i hoppning.

För mer information, kontakta:

Emelie Broman Tegelberg,
projektledare Lövsta Future Challenge Jumping, tel: 0708-76 58 84, e-post:
emelie@e-equestrian.se

Bakom Lövsta Future Challenge står Antonia Ax:son Johnson, visionär och ägare till Lövsta Stuteri. Med konceptet, som etablerades 2011, vill Lövsta Future Challenge bidra till att öka svensk ridsports konkurrenskraft internationellt. Unga hästar och unga ryttare står i fokus och målet är en bredare svensk elit som hävdar sig väl i mästerskapssammanhang. Läs mer om Lövsta Future Challenge på www.lovstafuturechallenge.se.