Finalklart i ungdomscuperna

10 young riders och 16 juniorer blev i helgen finalklara i GHS Young Rider Cup och Morgondagens Vinnare, svensk ridsports populära ungdomscuper med finaler i Scandinavium under Gothenburg Horse Show.

Toppar båda tabellerna(!) gör Kajsa Björe. 18-åringen från Eskilstuna som är ett av svensk hoppsports största framtidslöften. I helgen blev hon dubbelsegrare i den sista kvalomgången i både Morgondagens Vinnare och GHS Young Rider Cup. Nu måste hon välja vilken final hon ska rida.

- Hästarna har hoppat otroligt. Bienvenue T, som vi kallar ”Bambi”, kan gå riktigt fort i en omhoppning. Men jag trodde inte att tiden skulle räcka, sa Kajsa efter slutomgången i Morgondagens Vinnare.

Förra året vann hon finalen i Morgondagens Vinnare. Nu väljer hon dock bort sin vinnarhäst ”Bambi” i Göteborg.

- Jag kommer att rida Young Rider-finalen. Jag har ridit finalen av Morgondagens Vinnare ett par gånger så det ska bli spännande att rida en nivå högre, berättar hon.

Då heter hästen Fine Emmely, som Kajsa redan debuterat i 150-hoppning med och varit tvåa.

- Inget känns högt, stort eller svårt med Emmely. Hon är kanske inte världens mest lättridna häst. Men hon vill göra rätt, berömmer Kajsa.

Till vardags finns Kajsa på en gård mellan Eskilstuna och Malmköping, mitt i Sörmland, men hon tävlar för Enköpingsklubben Jump Club Ridsportförening. Säsongens stora mål är självklart EM för Young Rider, ryttare upp till 21 år.

Kajsa är med i Svenska Ridsportförbundets Ryttarutveckling nivå 3. Hon är en av de mest vetgiriga unga ryttarna.

- Det är så givande att få vara med. Vi lär oss massor om mental träning, kostlära och inte minst träning för att få hållbara hästar. Jag tycker att de veterinära föreläsningarna är så bra. Det är minst lika roligt som att rida träning eller tävla, säger hon.

Hela släkten runt Kajsa är hästmänniskor och tävlingsryttare. Mamma Lotta var OS-aktuell 2000 och med i svenska truppen till EM i Arnhem, Holland. Hon finns också med som tränare och stöd på tävlingarna när hon inte jobbar som expertkommentator hos SVT Sport. Morfar Bo Emanuelsson är välkänd i alla hästkretsar och har ett enormt gott öga för unga hästar. Mostrarna Anna och Emma har båda varit på landslagsnivå och ridit världscuper.

Fakta - Kajsa Björe
Ålder: 18 år
Familj: Mamma Lotta, pappa Jan, storasyster Amanda, hundarna Signe och Märta.
Tidigare meriter: Seger i Morgondagens Vinnare, seger i Prins Carl Philips Pris, SM-guld i lag i Folksam Ponnyallsvenska, EM-ritter som junior och på ponny.

Finalklara ryttare GHS Young Rider Cup:

Kajsa Björe – Fine Emmely, 78 poäng, Jump Club Ridsportförening (Enköping)/hemort Eskilstuna
Fanny Blanck – Luxor L, 69, Piteå Ridklubb
Janelle Larsson – Staralme Esc Z, 67, Helsingborgs Fältrittklubb
Stina Efraimsson – Balou Boris S, 59, Falbygdens Hästsportförening
Sara Appelqvist – Carinosa LS, 58, Tosseryds Hästsportförening
Erik Nordström – Chanel, 55, Dagstorpsortens Ryttarförening
Emma Rundcrantz – Tirs Pesto, 53, Nääs Ryttarförening
Andre Brandt – Tamdhu, 53, Ronneby Ryttarförening
Filippa Enmark – King Kong, 53, Jump Club Ridsportförening, Enköping
Cora Sidney Hirn – Chaginue, 53, Föreningen Runsten Equestrians, Haninge

Finalklara ryttare i Morgondagens Vinnare:
Kajsa Björe, Jump Club Ridsportförening, Enköping/hemort Eskilstuna
Julie Carlberg, Strömsholms Ridsportförening
Lilly Landgren, Kalmar Hästsportklubb
Cornelia Wallenborg, Strömsholms Ridsportförening/hemort Örebro
Emma Johansson, Borås Fältrittklubb
Josephine Olsson, Kungsbacka Ridklubb
Ebba Danielsson, Strömsholms Ridsportförening
Izabelle Stolth, Mantorpsryttarna
Ebba Kewenter, Billdals Ridklubb
Nellie Stenvall, Billdals Ridklubb
Lilly Johansson, Hitarps Ridklubb
Ellinor Liwing, Föreningen Runsten Equestrians, Haninge
Nellie Danielsson, Trollhättans Sportryttare
Emma Forsell, Stensäters Ryttarförening
Elin Karlsson, Strömsholms Ridsportförening
Joel Torstenson, Jump Club Ridsportförening

Första reserv:

Alva Stålfors-Korsar, Ridklubben Udden

Ryttare som kvalat till final i både GHS Young Rider Cup och Morgondagens Vinnare får välja en av finalerna. De ryttare som har kvalat med mer än en häst måste välja vilken de vill rida i finalen.