Gothenburg Horse Show växlar upp sitt hållbarhetsarbete

Hållbarhet är något som Gothenburg Horse Show och Got Event aktivt och systematiskt jobbat med under många år. Som Göteborg Stads arenabolag spelar Got Event en betydande roll i arbetet med att göra Göteborg till Europas ledande hållbara evenemangsstad, i bolaget har erfarenheter om hållbara evenemang samlats under många år. Under 2022 har en omfattande datainsamling genomförts för att klimatberäkna Gothenburg Horse Show, och genom detta är det nu möjligt att effektivisera och rikta insatserna dit de gör störst skillnad.

Det är en mängd olika aktiviteter som genomförs under Gothenburg Horse Show, en av insatserna som gör störst avtryck är de 84 ton gödsel som energiåtervinns till värme och el. Värmen som utvinns motsvarar drygt 4 dygns uppvärmning av Scandinavium!

Några nyheter för året är att alla funktionärer kommer åka gratis med Västtrafik under hela evenemangsveckan samt att besökarna dricker kaffe ur flergångsmuggar då ett test genomförs under ledning av Stiftelsen Chalmers Industriteknik för att hantera återanvändbara muggar på evenemang inför kommande lagkrav.

Tack vare ett samarbete med SJ erbjuds rabatterade tågresor för besökaren som bokar sina resor till och från evenemanget via www.gothenburghorseshow.com

Hanteringen av matavfall är även den en viktig faktor i arbetet och menyerna i Scandinaviums restauranger planeras på ett så effektivt sätt som möjligt för att minska detta. Det matavfall som ändå uppstår omvandlas till biogas. Dessutom arbetas aktivt med återvinning av stora fraktioner. Samma sand används i arenan år efter år och blomutsmyckningen som Gothenburg Horse Show är vida känd för återanvänds på lokala ridtävlingar.

Projektledare Erika Olsson kommenterar:
- Det är en mängd olika insatser, både stora och små, som genomförs i syfte att göra Gothenburg Horse Show ännu mera hållbart. Vi vill självklart bli bättre själva men också inspirera andra. En av de viktigaste aspekterna är därför att vi kan använda evenemanget som en plattform för att inspirera fler till att tänka ännu mer hållbart

På temat hållbara tävlingsarrangemang genomförs en inspirationsträff på torsdagen under GHS tillsammans med Svenska Ridsportförbundet där distriktsförbunden i Västra Götaland bjuds in för att diskutera temat. Representanter från FEI, Svenska ridsportförbundet och lokala ridklubbar kommer dela med sig av sina erfarenheter tillsammans med experter från Got Event och Göteborg & Co.

För mer information:

Erika Olsson, projektledare Gothenburg Horse Show
    erika.olsson@gotevent.se
    0709-73 56 00

Gothenburg Horse Show i Scandinavium är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

Klimatberäkning är genomförd med hjälp av det samhällsutvecklande bolaget Ramboll, inom ramen för projektet ”Utsläppsfria evenemang” som drivs gemensamt av Got Event, Göteborg & Co samt Business Region Göteborg.

Gothenburg Horse Show har efter att ha kartlagt målområden utifrån ett hållbarhetsperspektiv genomfört åtgärder samt genomgått en tredjepartsrevision tilldelats diplom av SUSA (Sustainable Standards).

2023 års tävlingar genomförs 22-26 februari

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2023 års tävlingar genomförs  22-26 februari.