Sverigeponnyfinalen flyttas till Strömsholmsdagarna

Efter regeringens presskonferens i tisdags stod det klart att finalen i Sverigeponnyn, som skulle arrangerats under Billdal Horse Show 26-28 mars, inte kommer kunna genomföras på grund av de nya Covid-19 restriktionerna. Nu har finalen fått en ny tävlingsplats.

Sverigeponnyn är en inverkanstävling för ponnyryttare vars final traditionellt sett brukar gå i Scandinavium i samband med Gothenburg Horse Show. I år flyttades finalen till Billdal Horse Show på grund av rådande pandemi. Finalen skulle ha hållits veckan innan Gothenburg Horse Show. De nya restriktionerna, som träder i kraft 1 mars sätter stopp för tävlande för barn och ungdomar födda 2005 eller senare. Därmed kommer finalen inte kunna hållas på Billdal. Nu har man istället en ny tävlingsplats; på Strömsholm den 3-6 juni.

- Vi förstår att våra finalister undrar hur det ska bli och är glada för att ha hittat en ny tävlingsplats så snabbt. Nu får vi bara hoppas att pandemin lägger sig och att tävlingarna kan vara igång i juni, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Svenska Ridsportförbundet letar nu efter nya tävlingsplatser som ska ersätta de inställda kvalen.

- Vi är oerhört tacksamma gentemot Billdal och Strömsholm för deras samarbete, säger Tomas Torgersen.

Vid frågor, kontakta

Robert Solin, nationell samordnare hoppning, Svenska Ridsportförbundet

robert.solin@ridsport.se 0220-456 14

Tomas Torgersen, tävlingsledare Gothenburg Horse Show

tomas.torgersen@ellberga.com 0761-96 83 23

Gothenburg Horse Show är en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport och är ett evenemang som återkommer årligen. Sedan starten våren 1977 har över 3 miljoner hästälskare besökt evenemanget. Tävlingarna arrangeras av Got Event AB på uppdrag av FEI, det internationella ridsportförbundet, samt Svenska Ridsportförbundet. Vi samarbetar även med hästsportmässan EuroHorse i Svenska Mässan.

2021 års tävlingar genomförs 31 mars-4 april.