Tunga titlar till Gothia Towers restauranger

Med åtta prestigefyllda titlar på ett år tar Gothia Towers täten i Restaurangsverige.
Dessutom har Upper House fått sin första stjärna i Guide Michelin.
– Det har varit ett fantastiskt år, fyllt med aktiviteter och tävlingar, säger Krister Dahl, executive chef på Gothia Towers, som själv fick ta emot Årets Hederspris.

2015 gick tävlingen Årets Kock på Gothia Towers. Det blev startskottet för en stor satsning på tävling i personalgruppen.
– För oss handlar det om att skapa engagemang och att utveckla en attraktiv arbetsplats, där personalen ges möjlighet att växa, säger Krister Dahl, som själv tillhör en av Sveriges mest prisbelönta kockar.

Och satsningen har burit frukt direkt med VM-guld i Valrhona Chocolate Chef Competition, OS-guld för juniorlandslaget, Silver i Global Chef Challenge och även Årets Kvinnliga sommelier, Årets Ekokock, Årets servitör och Årets framtidslöfte.
– Det är många fina priser, det som imponerar mest på mig är Gustav Cansunds Årets servitör. I många matlagningstävlingar får du ingredienserna långt före tävlingen och har hjälp av ett helt team. Vid Årets servitör är du ensam och ska klara alla moment själv, inklusive muntliga tester, det är otroligt svårt, säger Krister Dahl.

– Även Fredrik Anderssons andra plats i Global Chef i Aten är imponerande, det är en global tävling där det 20 bästa kockarna gör upp om titeln. Jag tycker även det var starkt av juniorlandslaget med Kasper Kleihs från oss, att försvarade sitt OS-guld.

Framgångarna betyder oerhört mycket för pristagaren, men också för hela gruppen.
– I dag är vi en av de mest attraktiva arbetsplatserna i branschen och vi satsar otroligt mycket på anläggningen, personalen och miljön.

Malin Franck, restaurangdirektör på Gothia Towers & Svenska Mässan håller med.
– Priser är naturligtvis väldigt roligt och för oss handlar det även om att skapa en kultur som sporrar personalen att utvecklas. Priser ger uppmärksamhet, men skapar också förväntningar och vi måste leverera när kunden kommer.

Nästa år har redan börjat bra med Jesper Bogren som gått till final i Årets Kock 2017 och Fredrik Andersson som blir ny ledare för Svenska Kocklandslaget.
– Sedan hade det varit kul om vi kan knipa någon utmärkelse till vår fina cocktailbar på Heaven 23, säger Krister Dahl.

Här är alla priser och utmärkelser under 2016:

• Fredrik Borgskog – vinnare i världsfinalen av Valrhona Chocolate Chef Competition
  • Fredrik Andersson – silver i Global Chef Challenge
  • Emma Ziemann, – Årets Lily Bollinger!, Sveriges bästa kvinnliga sommelier
  • Gustav Cansund – Årets Servitör
  • Anton Husa –Årets Framtidslöfte.
  • Viktor Arabzadeh – Årets Ekokock
  • Kasper Kleihs – OS-guld som en av deltagarna i Juniorkocklandslaget.
  • Krister Dahl – Årets Hederspris
  • Upper House – en första stjärna i Guide Michelin

• För mer information, kontakta:
    Malin Franck, restaurangdirektör Gothia Towers, email: malin.franck@gothiatowers.com
    Krister Dahl, executive chef Gothia Towers, email: krister.dahl@gothiatowers.com

• krister dahl
    • malin franck

Gothia Towers är en plats för möten och upplevelser för människor från hela världen. Här finns över 40 000 kvadratmeter yta för konferens, kongress, fest, evenemang och show. Vi har 1200 hotellrum och sviter, från prisvärd komfort till högsta internationella lyxklass. Våra populära barer och restauranger har något för alla smaker och tillfällen.