Premiär för nytt svenskt Whiskydestilleri. Gotland Whiskys första flaskor Isle of Lime klara för beställning.

I dagarna skrivas det historia på Gotland. Det är premiär för Gotland Whiskys första edition av deras helt ekologiska singel malt whisky – Isle of Lime – Shareholder Edition.

– Vi kommer för första gången att sälja en whisky, tillverkad på Gotland med gotländska råvaror som helt och hållet förädlats på ön. Att den dessutom är Kravgodkänd gör bara att vi blir ännu stoltare då vi som jobbar med whiskyn alla intresserade av en hållbar lösning, säger Gotland Whiskys VD Anders Stumle.

Den första whiskyn – Isle of Lime - Shareholder Edtion är som namnet indikerar, dedicerad till företagets drygt 2100 aktieägare. – Vi har tillägnat denna första unika edition och flaska till alla dem som hjälpt till att göra denna satsning möjlig. Den kommer inte att återkomma utan blir ”the one of it´s kind”. Vi är säkra på att ingen kommer att bli besviken förklarar Anders Stumle.

Isle of Lime – Shareholder Edtion kommer att distribueras via Systembolaget privatimports tjänst. I framtiden hoppas företaget på att finnas med i det lokala sortimentet på Systembolaget på Gotland. Man räknar även med att fortsättningsvis göra vissa specialerbjudanden för aktieägare i mindre volymer.

­– Vi är mycket stolta över den dryck vi har åstadkommit på bara tre år och det bådar gott inför framtida lagrade årgångar. Hemligheten ligger i att vi har kontroll över hela produktionskedjan från skörd till tappning. Det mesta görs på ön, inklusive mältning och rökning och vi använder oss nästan uteslutande av lokala produkter och leverantörer – berättar Björn Pettersson, marknadsansvarig på företaget.

Isle of Lime – Shareholder Edition görs i en numrerad upplaga om 5000 flaskor. Utöver detta kommer några flaskor vara tillgängliga för resturanger och barer, med samma inriktning och målsättningar som Gotland Whisky.

– Vi har idag ca 57000 liter 70% råsprit liggande på fat, en helt egen produktionsanläggning och inga skulder. Det känns mycket bra. Tänk vad man kan göra i ett gammalt Sockerbruk! avslutar Anders Stumle.

• whisky
  • single malt whisky
  • svensk whisky
  • shareholders edition
  • isle of lime
  • ekologiska produkter
  • gotland whisky

Gotland Whisky Aktiebolag bildades år 2004 för att skapa Gotlands första whisky. I Roma Sockerbruks gamla industrilokaler har ett modernt destilleri uppförts med kapacitet att producera 60 000 liter ekologisk maltwhisky per år. År 2012 destillerades de första dropparna som lagras på amerikanska bourbonfat och julen samma är lades råspriten på ekfat från legendariska Laphroaig. Den första whiskyn blir en karakteristisk single malt döpt till Isle of Lime och färdig att dricka år 2016. Bolaget har idag drygt 2 100 aktieägare och vd är Anders Stumle.

För mer information besök www.gotlandwhisky.se eller ring 0498-27 29 00.