Att hyra ut på sommaren

Att hyra ut på sommaren

Det finns olika regler för olika kvarter inom GotlandsHem, när det handlar om att hyra ut sin bostad sommartid. Reglerna börjar bli gamla och nu ska vi se över dem.

Sommaruthyrning är något som skapar många frågor inför varje högsäsong. Det är nu flera år sedan beslut togs om att tillåta sommaruthyrning i delar av GotlandsHems bostadsbestånd, men i vissa delar är det fortfarande inte tillåtet. Det är exempelvis inte tillåtet att hyra ut i Visby innerstad eller nyproducerade lägenheter. Nu ser vi över reglerna på nytt.

-Det var länge sedan GotlandsHem började tillåta sommaruthyrning med undantag för vissa kvarter. Vi behöver därför se över de regler vi har och titta på hur vi kan vara med och bidra till efterfrågan på bostäder under sommarmånaderna. Samtidigt som vi ska ta hänsyn till hur det påverkar oss och våra hyresgäster, säger Kajsa Haack, chef kundservice.

VI FRÅGAR HYRESGÄSTERNA

Just nu är det ett gäng på GotlandsHem som arbetar med att ringa hyresgäster som bor i kvarter där det inte är tillåtet att hyra ut under sommaren. Syftet är att vill veta hur de berörda hyresgästerna tänker kring det här med sommaruthyrning.

-Vi ska ringa nästan 300 hyresgäster. Vi hoppas att det ska ge oss en bra bild av de behov som finns och hur man uppfattar reglerna idag, säger Kajsa Haack.

Det finns också en plats för diskussion på GotlandsHems Facebooksida. Där är alla välkomna att vara med och tycka till. Har du inte Facebook är du alltid välkommen att ringa vår kundservice med dina synpunkter.

SOMMARUTHYRNING

Sommaruthyrning är tillfällig veckouthyrning under sommaren, juni till augusti. GotlandsHem tillåter i dag sommaruthyrning med undantag för vissa kvarter.

I följande områden är sommaruthyrning inte tillåten:
Visby innerstad
Sjöliljan