Sammanfattning av styrelsemöte

Sammanfattning av styrelsemöte

Under styrelsens sammanträde 6 mars har GotlandsHem bland annat fattat beslut om förbättrad arbetsmiljöpolicy och fortsatta möjligheter för våra hyresgäster att hyra ut sina bostäder i andra hand under sommaren.

Andrahandsuthyrning under sommaren

Förra sommarens testpilot där vi provade att låta våra hyresgäster i Visby hyra ut sina bostäder i andra hand till Region Gotlands sommarpersonal föll väl ut. Nu förlängs och utvidgas konceptet att täcka hela Gotland och gäller under perioden 1 maj till 30 september.

– Det här är viktigt för samhällets kritiska funktioner under sommaren och något som vår ägare önskar att vi ska bidra till på det sätt vi kan, säger Peter Norman, styrelseordförande GotlandsHem.

Dataintrång

Konsekvenserna av det dataintrång GotlandsHem drabbades av under slutet av januari har redovisats för styrelsen och beslut har fattats kring stärkt skydd och rutiner för framtida hantering av försök till dataintrång.

– Redan i höstas gick alla medarbetare en kurs i digital säkerhet som de diplomerades i. Den ökade medvetenheten denna utbildning skapade har med all säkerhet minskat konsekvenserna av dataintrånget, säger Joakim Martell, vd GotlandsHem.

Förbättrad arbetsmiljöpolicy

I kölvattnet av den arbetsmiljöproblematik som vi uppmärksammande under våren 2021 har ett kontinuerligt förbättringsarbete genomförts. Styrelsen har nu beslutat om en uppdaterad arbetsmiljöpolicy som på ett ännu bättre sätt tar tillvara de erfarenheter som dragits hittills.

– I vår satsar vi extra på hälsa, friskvård och psykologisk grundtrygghet. Många medarbetare har gått kursen första hjälpen i psykisk hälsa, vilket följs upp med fler som också kommer få den utbildningen. Vi kommer även ha gemensam friskvård där avdelningarna tränar tillsammans, säger Joakim Martell.

Resultat av styrelseutvärdering

Vid styrelsens årliga utvärdering har resultatet visat att det finns ett stärkt förtroende för styrelsens arbete internt, och ett stärkt förtroende för ordförande och vd. Det finns en tydligt bättre balans mellan ägare, styrelse och företagsledning.

Utvärderingen gav också högre betyg på arbetssätt och kvalitet på handlingar än tidigare. Under 2021 till 2022 har kontinuerliga utbildningar genomförts vid varje styrelsemöte, vilket uppskattats och lyfts fram som ett viktigt område som fortsatt kan utvecklas.

– Att vara styrelseledamot innebär ett stort ansvar. Genom att höja den generella kompetensen skapas förutsättningar för bättre beslut vilket i nästa led betyder att bolaget kan utföra ett ännu bättre arbete till förmån för våra hyresgäster, säger Peter Norman, GotlandsHems styrelseordförande.

Vid frågor kontakta

Joakim Martell, vd GotlandsHem på telefon 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

Peter Norman, styrelseordförande GotlandsHem på telefon 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se