Ägardirektiv på styrelsemötets agenda

Ägardirektiv på styrelsemötets agenda

Vid GotlandsHems styrelsemöte 29 augusti lyftes frågan om en extra bolagsstämma för att anta det nya ägardirektivet, som nu planeras med ägaren.

GotlandsHem kommer under hösten genomföra en extra bolagsstämma där det nya ägardirektivet formellt antas. Därefter kommer styrelsen se över och anpassa GotlandsHems långsiktiga affärsplan och ledningen uppdaterar verksamhetsplanen för att realisera målen i ägardirektivet. Det arbetet kommer göras under hösten 2023.

– Det nya ägardirektivet ger oss en tydlig bild av Regionens förväntan på GotlandsHem och stämmer väl överens med de ambitioner som finns i bolaget just nu, säger Mats Ågren styrelseordförande på GotlandsHem. Jag ser med tillförsikt den drivkraft och energi som finns i bolaget just nu där planerna att bygga, underhålla och utveckla bolaget med sund ekonomi och god arbetsmiljö är goda förutsättningar för att kunna leverera det ägaren önskar.

Vi ser nu en tydlig röd tråd från ägardirektivet, via den långsiktiga affärsplanen och verksamheten.

– De projekt och aktiviteter vi har i vår verksamhetsplan stämmer redan mycket väl överens med ägardirektivet. Det vi ska göra nu är att finjustera och prioritera för att ytterligare kalibrera vår verksamhet mot mål och direktiv, säger Joakim Martell vd på GotlandsHem.

Konkret innebär det att vi kommer fortsätta jobba vidare med nyproduktion och underhåll, samt att se över vår verksamhet så att den kontinuerligt blir mer effektiv och optimalt anpassad för att möta kraven som finns i ägardirektivet.

I ägardirektivet går bland annat att läsa att Regionen önskar att GotlandsHem satsar på tätorterna utanför Visby.

– Vi har flera olika projekt på gång i tätorterna utanför Visby. Här kan nämnas vår satsning i Hemse med kvarteret Nötskrikan där vi både renoverar befintliga byggnader och bygger 16 nya bostäder. I Slite har precis kvarteret Concordia blivit renoverat med nya fönster, isolerad fasad och ny och förbättrad styrning av vatten- och värme.

Att driva bolaget på ett ekonomiskt hållbart sätt är en förutsättning för den långsiktighet som måste finnas i ett fastighetsbolag.

– Det är en fråga som ägaren fångat upp på ett engagerat sätt. Det kommer hanteras genom ägarmöten och genom att viktiga och stora frågor lyfts i Regionstyrelseförvaltningen. Nu senast genom att frågan om att möjliggöra för GotlandsHem att bygga både hyresrätter och bostadsrätter i Gråbo hanterades politiskt. Vi ser därmed fram emot att gå vidare även med det stora nyproduktionsprojektet, säger Joakim Martell.

För frågor kontakta

Mats Ågren, styrelseordförande GotlandsHem på telefon 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

Joakim Martell, vd GotlandsHem på telefon 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida