Beslut om hyresjustering 2021

Efter beslut i Hyresmarknadskommittén är GotlandsHems hyresjustering klar. Hyresmarknadskommittén beslutade om en justering på 1,7 procent och den gäller från och med 1 april 2021.

Hyresmarknadskommittén har nu fattat beslut om nivån för 2021 års hyresjustering. Under fredagseftermiddagen 15 januari skrev Hyresgästföreningen och GotlandsHem under förhandlingsöverenskommelsen.

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och GotlandsHem inleddes i oktober förra året, men efter flera förhandlingsmöten utan att parterna kom överens begärde parterna medling i förhandlingarna. Det resulterade inte i någon överenskommelse och då begärde båda parter att ärendet skulle lämnas över till Hyresmarknadskommittén för beslut.

Hyresmarknadskommittén beslutade om en hyresjustering på 1,7 procent och den gäller från och med 1 april 2021.

– Om vi räknar det här på ett helår blir den faktiska hyreshöjningen enligt förhandlingen 1,27 procent och inte 1,7 procent. Det är ändå en bra lösning eftersom det ger oss tid att kvalitetssäkra underlagen för den nya hyressättningsmodellen, som också ska bakas in i årets hyresjustering, säger Elisabeth Kalkhäll, vd, GotlandsHem.

Den ändrade hyresnivån från 1 april ingår i justeringen av hyror enligt den nya modellen för hyressättning och i slutet av februari får berörda hyresgäster om hur det påverkar hyran för bostaden. Det vill säga vad hyran blir utifrån Hyresmarknadskommitténs beslut och den nya modellen för hyressättning.

SÅ GÅR EN HYRESFÖRHANDLING TILL

• Förhandlingarna påbörjas oftast i september.
  • Det är hyresvärden som kallar Hyresgästföreningen till förhandling och lämnar samtidigt ett yrkande.
  • Hyresgästföreningen lämnar sitt yrkande till hyresvärden.
  • Representanter från Hyresgästföreningen och hyresvärden möts och förhandlar om hyrorna.

SÅ GÅR MEDLING TILL

• Vid hyrestvister i den årliga hyresförhandlingen kan man som part, och om man är medlem hos organisationen Sveriges Allmännytta, begära stöd med medling. Det görs till Hyresmarknadskommittén, HMK.
  • Medlarna tar del av handlingarna och lämnar ett medlingsbud till de lokala parterna.
  • Om ovanstående inte resulterar i en överenskommelse tar Hyresmarknadskommittén över ärendet. Utifrån de underlag som lämnas in kommer HMK att lämna ett beslut om behandling av ärendet.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 600 hyreslägenheter och 400 lokaler, spridda över hela ön. Bostadsföretaget har även studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.