Brist vid sanering anmäld till Arbetsmiljöverket

Rutinerna för asbestsanering har inte följts vid en golvrenovering i en av GotlandsHems bostäder. Därför har vi nu anmält händelsen till Arbetsmiljöverket.

Det fanns asbest i det gamla golvet och på grund av att gällande rutiner inte följts har det resulterat i att asbestdamm fanns kvar i bostaden efter genomfört arbete. Hyresgästerna som återkom till bostaden efter renoveringen och två av GotlandsHems medarbetare har varit utsatta för asbestdamm.

– Vi beklagar det som inträffat. Nu är bostaden under sanering och vi inväntar svar på nya prover för att säkerställa att bostaden är helt fri från asbest innan hyresgästerna som är evakuerade kan flytta tillbaka, säger Mattias Adman.

Händelsen är anmäld till arbetsmiljöverket. Vi inväntar nu deras återkoppling. Samtidigt ser vi över våra rutiner och instruktioner både internt och för våra leverantörer.

Vi har varit i kontakt med läkare på företagshälsovården och enligt arbetsmedicinskt- och miljömedicinskt faktaunderlag räknas riskerna som våra medarbetare varit exponerade för som mycket låga.

Vi stöttar de drabbade hyresgästerna med evakueringsbostad och dagliga kontakter i ärendet.

För frågor kontakta

Mattias Adman, chef för bostadsservice på kommunikation@gotlandshem.se eller 0498 – 20 39 97.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida