GotlandsHem bjuder in till medborgardialog

GotlandsHem ska bygga ett nytt bostadsområde och bjuder nu in alla gotlänningar till dialogdagar för att samla tankar och idéer kring utformningen. Tanken är att skapa en gemensam vision för Visbys nästa bostadsområde.

På fredag och lördag, 13 - 14 april, bjuder GotlandsHem in till dialog kring Visbys nästa bostadsområde som ska ligga mellan Pilhagen och Furulund. Vi vill höra tankar och idéer om platsen och veta hur den används idag för att tillsammans skapa en vision för bostadsområdet.

– Det här är ett nytt sätt för oss att arbeta på. I dialog med gotlänningar, de som bor i närområdet eller på olika sätt använder platsen idag tror vi att vi kan skapa ett bättre och trivsammare bostadsområde, säger Nora Olofsson, kommunikatör, GotlandsHem.

Under dialogdagarna kommer du att kunna dela med dig av dina tankar och idéer, men du behöver inte prata högt för att göra din röst hörd. Dialogen börjar med en övning där alla tankar skrivs ner och sedan diskuteras ämnen vidare i mindre grupper.

Dialogen pågår både under fredagen och lördagen. Du är välkommen att delta under en eller båda dagarna. Efter Dialogdagarna sammanställer GotlandsHem tillsammans med arkitekter och planerare alla inkomna förslag och en vision formas för det nya bostadsområdet. Torsdag 19 april presenteras visionen för det blivande bostadsområdet. Visionen kommer sedan att användas som ett utökat underlag för den detaljplan som ska tas fram under året.

Dialogdagar

Fredag 13 april klockan 13.00 - 17.00
Lördag 14 april klockan 9.30 - 16.00
Välkommen att ta del av resultatet torsdag 19 april klockan 18.00. Hyresgästlokalen i Stäven, Jungmansgatan 41A.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 600 hyreslägenheter och 400 lokaler som är spridda över hela ön, från Fårösund i norr till Burgsvik i söder. Vi har ett varierat bostadsbestånd, från medeltida byggnader i Visby innerstad till modern bebyggelse. Dessutom har vi studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.