Hunden Toke tränar i kvarteret Riggen

Hunden Toke tränar i kvarteret Riggen

GotlandsHem kommer riva och bygga nytt i kvarteret Riggen 1 i Visby. Nu får specialsökhunden Toke med hundförare träna i några av de tomma bostäderna innan de rivs. Media välkomnas att vara med när Toke tränar på att hitta konstgjorda doftspår av vägglöss.

Tillsammans med sin hundförare Andreas Johansson arbetar hunden Toke på Quality detection dogs med bas på Gotland. Hunden Toke är en 9 år gammal working spaniel som är tränad i att hitta vägglöss.

Andreas och Toke har arbetat tillsammans med specialsök i sex år. Arbetet består främst av förebyggande kontroller vid misstanke om vägglöss samt efterkontroller vid sanering av vägglöss.

Hur går träningen till?

Ett doftextrakt som luktar vägglus kommer att droppas på valda ställen i en av de tomma bostäderna i Riggen. När doften fått ligga en stund söker hunden igenom bostaden och markerar där det luktar. När hunden har markerat på rätt ställe får den en belöning.

I Tokes fall är belöningen den röda favoritbollen.

– Att vi får öva i Riggen känns som ett jättebra träningstillfälle eftersom det blir väldigt verklighetstroget, säger Andreas Johansson, hundförare på Quality detection dogs.

Utöver att lukta sig till vägglöss är Toke även bra på att hitta borttappade saker som nycklar, ringar och hörapparater.

Tomma bostäder gör nytta

Under hösten och våren har våra hyresgäster flyttat ut ur de bostäder som är först ut för rivning.

– När jag och Toke gick förbi kvarter Riggen under en promenad kom jag att tänka på att det kanske skulle gå att öva i de tomma bostäderna. Då hörde jag av mig till GotlandsHem, berättar Andreas Johansson.

– Vi blev intresserade när Andreas kontaktade oss då det är ett viktigt arbete hunden gör, säger Kristoffer Strehlenert, chef för utveckling och hållbarhet och fortsätter:

– Vi är glada att kunna möjliggöra den här typen av övningar och att Riggen kan bidra till bättre skadedjursprevention.

Media välkomnas att delta

På torsdag 11 april klockan 14.00 – 16.30 tränar Andreas Johansson med hunden Toke i kvarter Riggen 1.

Rivning av kvarter Riggen 1 är beräknat att ske under sommaren 2024.

För frågor kontakta

Kristoffer Strehlenert, chef för utveckling och hållbarhet på GotlandsHem, 0498 – 20 39 97 eller kommunikation@gotlandshem.se

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida