Nu kan fler hyra bostäder med korttidsavtal

Nu kan fler hyra bostäder med korttidsavtal

Under sommaren hyrde GotlandsHem ut bostäder med korttidsavtal till Region Gotlands personal. Nu erbjuder vi även bostäder med korttidsavtal till personer i vår ordinarie bostadskö.

Korttidsavtal används främst i fastigheter som ska renoveras, rivas eller så småningom användas som evakueringsbostäder när andra fastigheter byggs om.

– Det känns bra att vi kan erbjuda korttidsavtal då det minskar antalet tomma bostäder samtidigt som personer med akut behov av bostad snabbt får tak över huvudet. I kvarteret Riggen bidrar det också till att befolka området så länge som möjligt och de som bor kvar slipper känslan av “spökstad”, säger Lina Runander chef för kundservice på GotlandsHem.

Korttidsavtal för bostäder i kvarteret Riggen

I kvarteret Riggen i Visby, där vi ska riva och bygga nytt, kommer vi nu hyra ut tomma bostäder med tidsbegränsade korttidsavtal till personer som står i vår bostadskö. Det kommer att göras under tiden vi förbereder för rivning och återuppbyggnad. Till en början rör det sig endast om ett fåtal bostäder.

Avtalet garanterar boende i tre månader, utan besittningsskydd och förlängs sedan månadsvis. Avtalet kan gälla upp till max fyra år.

– Det här ger personer i bostadskön möjlighet att få ett boende något snabbare. Den som tackar ja till ett korttidsavtal behåller sina ködagar och kan fortsätta söka tillsvidareavtal och samtidigt bo i en bostad med korttidsavtal, säger Lina Runander.

För frågor kontakta

Lina Runander, chef för kundservice på GotlandsHem på kommunikation@gotlandshem.se eller 0498-20 39 97.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida