Nya lägenheter innanför ringmuren.

​Nya lägenheter i innerstan

Vi planerar att bygga tre nya lägenheter innanför ringmuren, i kvarteret Östertull.

Vi ska bygga nya lägenheter och nu har vi lämnat in ansökan om bygglov för tre nya hyreslägenheter i Visby innerstad. Region Gotland har tidigare använt lokalen för ungdomsboende. Den har stått tom en tid och nu vill vi på GotlandsHem omvandla lokalen till tre nya hyreslägenheter.

-Det finns en efterfrågan på både stora lägenheter och ettor så det är extra positivt att den här lokalen lämpade sig så bra för att bygga båda varianter. Dessutom med ett väldigt centralt läge i Visby, säger Elisabeth Kalkhäll, vd, GotlandsHem.

SÅ SER PLANEN UT

Planen är att bygga två lägenheter med fyra rum och kök, 86 kvadratmeter respektive 98 kvadratmeter. Det blir också en etta (ett rum och kök) om 40 kvadratmeter. Samtliga ligger på markplan, två med ingång från Östra Tullgränd och en med ingång från innergården.

Förutsatt att bygglovet blir beviljat kommer de företag vi har ramavtal med, att vid årsskiftet börja bygga lägenheterna. Hösten 2020 beräknar vi att det kan bli dags för inflyttning.

TIPS! Se gärna planritningen över hur vi tänker oss lägenheterna. Den och andra bilder hittar du i GotlandsHems pressrum.

VAD BLIR HYRAN?

Hyresavgiften för respektive lägenhet är inte satt. Det blir i ett senare skede av projektet. Nu lämnar vi in bygglov och när vi har kartlagt vad produktionskostnaden blir kommer vi att föra dialog om hyrorna med Hyresgästföreningen.

FAKTA OM GOTLANDSHEMS KVARTER ÖSTERTULL

Kvarteret Östertull ligger direkt innanför Österport i Visby innerstad och stod färdigbyggt 1973.

Fastigheterna består av lägenheter och butikslokaler, med två kringbyggda inre gårdar mot bostadssidan. Den västra gården har en lekplats med sandlådor och gungor medan den östra har en gräsbevuxen uteplats med träd och rabatter.

GotlandsHem hade en gång i tiden kontor i den lokal som nu ska byggas om.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 600 hyreslägenheter och 400 lokaler som är spridda över hela ön, från Fårösund i norr till Burgsvik i söder. Vi har ett varierat bostadsbestånd, från medeltida byggnader i Visby innerstad till modern bebyggelse. Dessutom har vi studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.