Sammanfattning av styrelsemöte

Sammanfattning av styrelsemöte

Vid GotlandsHems styrelsemöte 27 februari 2024 var fokus på beredning av bolagets årsredovisning och förberedelser inför ordinarie bolagsstämma.

– Även i år är allmänheten välkommen till vår ordinarie bolagsstämma 22 april. Vi ser fram emot stort deltagande med möjligheter att få inblick i GotlandsHems årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2023, säger Mats Ågren, styrelseordförande för GotlandsHem.

Mötet hålls 22 april 2024 klockan 13.00 i lokalen Avar i Visborg, Visby. Mer information kommer längre fram.

Utredning om ny koncernstruktur

Vd informerar om att en utredning för att utveckla GotlandsHems framtida koncernstruktur är påbörjad. Den kommer också utreda möjligheter för utökad samverkan med Region Gotland.

– Syftet är bland annat att utreda hur vi ska kunna strukturera oss på ett sätt så att vi kan hantera momspliktig verksamhet. En ny koncernstruktur kan också öppna möjligheter att erbjuda ett ännu bättre tjänsteutbud. Till exempel skulle vi kunna leverera vår kunskap kring trygghet till hela Gråbo. Det kan bli en fördel för många aktörer, så som fastighetsägare, socialförvaltning och polis, säger Joakim Martell, vd på GotlandsHem.

Kommande försäljningar

Styrelsen har också fortsatt dialogen om kommande försäljningar. Det är en förutsättning för att konsolidera verksamheten, samt att skapa finansiellt utrymme för att investera i underhåll.

– För att hantera nedskrivningar på fastigheter som vi får när vi gör återinvesteringar är det min bedömning att vi löpande och över tid kommer att sälja delar av vårt fastighetsbestånd, säger Joakim Martell och fortsätter:

– För ett par år sedan sålde vi GotlandsHems fastigheter i Havdhem för att kunna satsa i Hemse. Nu är den satsningen startad genom att vi renoverar och bygger nya bostäder på Silvergatan i kvarteret Nötskrikan 1.

Försäljningen i Havdhem innebar att vi kunde koncentrera våra personalresurser till Hemse i högre grad och på så sätt få effektivare förvaltningsorganisation. Intäkterna från försäljningen bidrar till de nedskrivningar vi måste göra när vi återinvesterar i Hemse.

För frågor kontakta

Mats Ågren, styrelseordförande GotlandsHem på telefon 0498 – 20 39 97 eller mejl kommunikation@gotlandshem.se.

Joakim Martell, vd GotlandsHem på telefon 0498 – 20 39 97 eller mejl kommunikation@gotlandshem.se.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida