Vi avbryter bekämpningen av störande fåglar

Vi avbryter bekämpningen av störande fåglar

Det tillstånd Länsstyrelsen på Gotland givit GotlandsHem för att minska antalet störande fåglar i Norra Visby har överklagats av Gotlands Ornitologiska förening och Sveriges Ornitologiska förening-BirdLife Sverige. Förvaltningsrätten i Stockholm har nu fattat beslut som innebär att tillståndet dras tillbaka. Det innebär att vi med omedelbar verkan avbryter detta arbete.

– Vi kommer genomföra en kompletterande utredning och förnyad ansökan till nästa säsong. Under tiden kommer vi fortsätta arbeta förebyggande för att göra fastigheterna mindre attraktiva för fåglar, säger Johan Thun bovärdschef på GotlandsHem.

GotlandHem ser för närvarande inte att problemet med fåglar som stör hyresgästerna är löst. Därför kommer kompletterande utredning få visa vad som krävs för att vi ska kunna minska störningarna utan att samtidigt riskera att påverka känsliga och skyddsvärda fåglar.

För frågor kontakta

Johan Thun, bovärdschef på GotlandsHem på mejl kommunikation@gotlandshem.seeller telefon 0498 – 20 39 97.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön.

Vår hemsida