Filmer för köttälskare

I takt med att vi äter bättre kött från köttrasdjur har också ”nya” styckningsdetaljer blivit populära. Detaljer vi tidigare malt till färs eller tärnat till grytbitar blir plötsligt välsmakande och möra delikatesser.

Vi åkte till Niklas Odin på Vassa Eggen Steakhouse i Stockholm. Här har man sedan dag ett arbetat med bland annat det Amerikanska köttet U.S. Beef från Gourmet Food. I filmen får vi handfasta tips av vad man kan göra med sin Top Blade eller Flat Iron Steak som den också kallas. Det svenska namnet är Fjäderbladsbog. Gourmet Food har tidigare varit på Melker Anderssons Köttbaren och planerar även in ett besök på Urban Deli.

”Med filmerna vill vi på ett avslappnat och kreativt sätt visa vad och hur man kan göra med de nya styckningsdetaljerna” säger Christian Dyjée, Marknadschef på Gourmet Food.

• Gastronomi

• kött
  • grilla
  • mattrender
  • restaurang

Gourmet Food finns nära marknaden och kan känna av nya influenser och trender inom restaurangbranschen. Gourmet Food har kontor och lager centralt placerat i Johanneshov, Stockholm.