Kockarnas favoritpasta tillbaka i Sverige

Kockarnas favoritpasta tillbaka i Sverige

De Cecco är en torkad premiumpasta från Italien. Den är många kockars favoritpasta på grund av sin naturliga al dente-spänst och den strävare ytan som bättre fångar upp sås. Naturligtvis bidrar även den goda smaken till populariteten. Både Nigella Lawson och Jamie Oliver brukar använda De Ceccopasta i sina matprogram.

De Cecco är ett familjeföretag som tillverkat pasta i över 120 år. Man satsar genomgående på kvalitet och låter tillverkningen ta tid. De Cecco har valt att själva producera det semolinamjöl som pastan görs på för att få full kontroll över kvaliteten. Semolinamjölet blandas sedan med vatten från en lokal källa och den resulterande degen pressas sedan sakta genom bronsvalsar för att till sist torkas långsamt under svag värme.

De Ceccos semolinamjöl är grovkornigt och rikt på protein, något som leder till äkta al dente-konsistens. Många av de vanliga pastasorterna på marknaden är gjorda på mjöl av sämre kvalitet och då kan man inte få en äkta al dente-konsistens på pastan. På denna typ av pasta är det därför vanligt att man på förpackningen sätter ut en för kort koktid; resultatet blir en hård okokt kärna vilket inte är samma sak som äkta al dente.

Under tillverkningen pressas pastadegen långsamt igenom specialbyggda bronsvalsar och det är bronsvalsarna i kombination med det grovkorniga semolinamjölet som ger De Ceccopastan den karaktäristiska strävare yta som binder sås bättre. De flesta andra pastatillverkare använder teflonvalsar, vilket resulterar i en slätare yta med sämre förmåga att fånga upp pastasås.
De Cecco låter sin pasta torka under lång tid i svag värme och denna torkprocess leder till att pastan behåller råvarans ursprungliga gyllengula färg. Den långsamma torkprocessen leder också till att proteinet i pastan bibehålls vilket gör att De Ceccos pasta inte klibbar lika lätt. Många andra pastamärken torkar pastan snabbt vid en hög temperatur, vilket gör att deras pasta får en mer brunaktig färg och lättare klibbar.

Köpställe: ICA

Spaghetti, Casareccia, Linguine, Tortiglioni ca 20,90 kr
Lumaconi, Rigatoni ca 29,90 kr
Pappardelle (äggpasta) ca 32,90 kr

Säljs och marknadsförs av Gourmet Food AB

Gourmet Food

Gourmet Food finns nära marknaden och kan känna av nya influenser och trender inom restaurangbranschen. Gourmet Food har kontor och lager i Jordbro, utanför Stockholm.

Gourmet Food
Lagervägen 15