Housegard ReUse

Housegard ger brandsläckare nytt liv genom hållbarhetsprojektet ReUse

Housegard är experter på brandsäkerhet och har sedan 1991 tillverkat och sålt brandsäkerhetsprodukter i Norden. Nu kommer nyheten att Housegard börjar med recirkulering av brandsläckare i det nya hållbarhetsprojektet ”ReUse”.

Projektet ReUse innebär att Housegard servicerar brandsläckare som passerat sitt utgångsdatum och gör dem redo för att återbrukas. Dessa brandsläckare genomgår en noggrann kontroll- och serviceprocess för att återställas till sitt ursprungliga skick. På så vis håller de samma höga kvalitet som nyproducerade släckare.

Ett ytterligare steg för minskat klimatavtryck

Syftet med projektet är tudelat, med miljön som gemensam nämnare. Dels bidrar återanvändningen av släckare till en lägre konsumtion av jordens resurser då man återanvänder material som redan existerar. Dessutom minimeras risken att brandsläckare som inte längre är brukbara återvinns på fel sätt, vilket i sin tur också är något som gynnar vår planet och som minskar avtrycket.

”Att kunna erbjuda recirkulerade brandsläckare är ett viktigt steg för oss att bidra till minskad konsumtion i samhället. Vi på GPBM Nordic strävar efter att vara föregångaren i den gröna omställningen inom vår bransch och hoppas att kunna inspirera andra företag att följa vårt exempel. Efter att ha uteslutit PFAS i våra släckare är ReUse-projektet nästa steg i ”det gröna skiftet” som vi själva kallar omställningen.” säger Martin Kintom, produktchef på GPBM Nordic.

Samarbete med Isovator

För att genomföra ReUse-projektet har Housegard ingått ett samarbete med Isovator, ett norskt bolag med över 30 års erfarenhet inom materialåtervinning samt recirkulering av gasolbehållare.

”Vi är väldigt glada över samarbetet med Housegard och att vi tillsammans med dem investerat i en innovativ produktionslina som kommer gynna miljön. Vi ser även denna satsning som nyckeln till att möta våra framtida miljömål.” säger Tom Berntsen, avdelningschef på Isovator. ”Alla brandsläckare som lever upp till kvalitetsmåtten återbrukas genom Housegard ReUse. Även de delar av brandsläckaren som inte passerar vår kontroll kommer till nytta i andra användningsområden.” fortsätter Tom Berntsen.

Säkerheten går alltid först

Eftersom Housegard är experter på brandsäkerhet sätter de alltid säkerheten först. Därför behandlas varje inkommen släckare med största möjliga omtanke så att de håller samma standard som en nyproducerad släckare när de lämnar lagret. På så vis förnyar man livslängden på brandsläckare som tidigare var redo att kasseras så att de kan vara i bruk ytterligare 10 år. Eftersom enbart originaldelar från Housegard används vid servicering garanterar man även att släckaren fortsatt klarar de högt satta europeiska och nationella kraven som finns på brandsläckare.

Kategorier

Cebon Group är en handelskoncern som har rörelsedrivande bolag i Norden, Frankrike och Italien. Huvudkontor och centrallager ligger i Göteborg. Bolaget omsätter ca 600 miljoner kr och har ca 110 st medarbetare.

Med 35 års erfarenhet av design, marknadsföring och försäljning av produkter inom områdena batterier och laddutrustning, belysning och brandsäkerhetsprodukter har Cebon Group skapat en stark position på såväl konsument- som industrimarknaden med bl.a. varumärkena GP Batteries, GP PowerBank, GP Lighting, GPBM Industry, Sparq, Housegard, CGS och Firephant.

Presskontakt Communications manager Presskontakt för GPBM (Brandsäkerhet) i Norden

Sörredsvägen 113
41878 Göteborg