Headon slog rekord igen – klippte ihop 320 000 kronor till organisationen Star for Life

50 frisörer. 50 saxar. Tusentals ungdomars liv förändrade. En dag om året klipper Headons frisörer för välgörande ändamål. Under denna dag går samtliga intäkter oavkortat till välgörenhet. Den 21 mars var det återigen dags och Headons frisörer hade ett mål – att slå föregående års rekord. 2021 ingick Headon i ett långsiktigt samarbete med Star for Life, en icke vinstdrivande organisation som arbetar med barn och unga i södra Afrika. Förra året klippte Headons frisörer ihop 250 000 kronor till organisationen, vilket möjliggjorde sponsring av två olika projekt.

– Det har återigen varit en fantastisk klippdag där hela Team Headon och våra kunder kommit tillsammans för att göra nytta. Det känns fint att vi kan göra det vi gör bäst – klippa och färga hår, och samtidigt hjälpa tusentals ungdomar att förändra sina liv, säger Henrik Danielsson, grundare och ägare av Headon.

Under dagen kom löpande rapporter som stadigt pekade mot ett nytt rekord och när sista kunden för dagen var klar var rekordet ett faktum. Det var ett trött men upprymt och stolt gäng frisörer som tog emot de glädjande nyheterna. De insamlade pengarna kommer därmed att räcka till sponsring av ett tredje projekt. Headon fortsätter det viktiga sponsorarbetet med Umbelebele High School, där Star for Lifes coacher tillsammans med eleverna jobbar med viktiga områden såsom självkänsla, integritet, drömmar och mål för att de lättare ska kunna slutföra sin skolgång, bygga sig en bättre framtid och som vuxna bidra till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle.

Även satsningen med Daughters of Africa – Girls Clubs fortsätter. I Daughters of Africa är flickorna helt i fokus för att förbättra deras förutsättningar. I olika workshops får de, tillsammans med Star for Lifes coacher, sätta sig in i frågor kring hälsa, sexualitet, jämlikhet och entreprenörskap. Tack vare insamlingsrekordet kommer Headon nu även att gå in och sponsra den nystartade satsningen Boys Clubs, där fokuset ligger på att jobba med unga pojkar kring ämnen såsom samtycke, ömsesidig respekt och jämlikhet.

– Den 21 mars 2024 kommer jag kunna leva länge på fortsätter Henrik. Att komma tillsammans så här och göra detta varje år svetsar samman hela företaget och lyfter teamkänslan. Det engagerar också våra kunder på ett otroligt fint sätt och jag vill verkligen rikta ett stort tack till varenda en som fortsätter att komma till oss. Utan våra kunder hade vi aldrig kunnat genomföra detta år efter år.

– Tillsammans med mina kollegor besökte jag salongerna under dagen för att dela ut tårtor, peppa och bjuda på skönsång från den sydafrikanska sångerskan Thandiwe. I varje salong hörde vi Headons frisörer tala både påläst och passionerat om Star for Lifes arbete, vi såg människor köpa armband och hårvårdsprodukter och när resultatet trillade in kunde vi knappt ta in det. Med 320 000 kronor kan vi göra stor skillnad för så många unga i södra Afrika, säger Star for Lifes generalsekreterare Jessica Grundström Ahldin.

– Det är engagerade människor som bryr som om andra som skapar ett bättre samhälle. Headons medarbetare och kunder lyfter vi på hatten för. En mycket fin insats för Star for Life, säger Dan Olofsson, Star for Lifes grundare och ordförande.

Om Star for Life: Star for Life är en icke vinstdrivande organisation som arbetar med skolungdomar i södra Afrika. Genom ett unikt utbildningsprogram stärker organisationens coacher elevernas självkänsla och motiverar dem att satsa på sin utbildning, ta hand om sin hälsa och fatta kloka livsbeslut. På så vis kan de lättare bygga sig en bättre framtid och som vuxna bidra till ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle.
Star for Life finns idag i 120 skolor i Sydafrika, Namibia och Tanzania, och hittills har drygt 450 000 elever tagit del av Star for Life-metodiken.

Om Headon: Headon är ett av Malmös största frisörföretag och har idag sju salonger och över 60 frisörer, med en omsättning på 47 MSEK för 2023. 2022 blev Headon utsett till Årets Frisörföretag av branschorganisationen Frisörföretagarna.

För mer information kontakta:
Henrik Danielsson, henrik@headon.se, 040 - 37 07 20 / 070 - 974 78 20 www.headon.se Jessica Grundström, jessica@starforlife.se, 070 – 811 29 30 www.starforlife.se