Svenska Björk Haircare lanserar VÄXA - en ny serie framtagna för barn, med en design som tilltalar både stora som små!

Björk Haircare är ett svenskt, veganskt varumärke, grundat av hårvårdsälskare, med en passion för att göra produkter som är bra för dig och ditt barn – och hållbara över tid. Alla produkter är tillverkade i Sverige av noga utvalda ingredienser med hantverksprecision för att kunna ge skonsamma, hudvänliga och dermatologiskt testade produkter anpassade för just ditt barns känsliga hud i nära samarbete med erfarna kemister, produktutvecklare och oberoende experter. Björk Haircare tror på transparens och kvalitet, till ett rimligt pris, förpackat för att berätta precis vad du behöver veta för att få bästa möjliga resultat och med en design som tilltalar både stora som små. Så nu breddar de sitt sortiment och lanserar i höst en helt ny serie för barn - VÄXA!

Idag har vårt samhälle och vår omvärld ett ständigt fokus om ett alltmer hållbart levnadssätt. Konsumenter blir i allt större omfattning måna om att göra medvetna val och här har Björks hållbara och veganska produkter kommit att bli en viktig spelare.

Med god kunskap i att ta fram premium produkter som är hållbara och skonsamma samt de signaler och trender som pekar på att detta är rätt typ av produkter att lansera, har Björk nu tagit steget och valt att bredda sitt utbud och erbjuda en produktserie avsedd för barn – VÄXA, childcare with a purpose.

Björk VÄXA är skonsamma och hudvänliga produkter framtagna för barn, riktat till föräldrar. VÄXA ska ge en känsla av exklusivitet med en stilren designen, anpassad för att kunna stå framme med övriga produkter i badrummet.

VÄXA är en serie om initialt 6 nya produkter speciellt anpassade för barns hår och hud, inom produktkategorin dusch-och badprodukter för barn. Serien innefattar;

KIDS SHAMPOO & BODY WASH (300 ml/199 kr)
En 2-i-1 kombination av tårfritt* schampo och duschgel speciellt framtagen för barns känsliga hud. Med en milt rengörande formula av havre och björkextrakt, som återfuktar hud, hår och lämnar ditt barn rent och mjukt. Milt parfymerad och dermatologiskt testad.

* Test under överinseende av en ögonläkare vid ett forskningslaboratorium.

KIDS BATH FOAM (300 ml/199 kr)
Ett rikt löddrande badskum för barn. Med en formula av havre- och björkextrakt som skonsamt vårdar, rengör och återfuktar huden. Lätt att skölja av. Lämnar huden mjuk och återfuktad. Milt parfymerad och dermatologiskt testad.

KIDS DETANGLING SPRAY CONDITIONER (150 ml/199 kr)
En utredande balsamspray för barn, med antistatisk effekt. Med en formula av panthenol, havre och björkextrakt som återfuktar och reder ut håret. Milt parfymerad och dermatologiskt testad.

KIDS BODY CREAM (200 ml/199 kr)
En vårdande, fuktgivande och mjukgörande hudkräm för barn. Med en formula av havreextrakt, solrosolja och sheasmör, speciellt framtagen för barns känsliga hud. Kan användas på hela kroppen. Milt parfymerad och dermatologiskt testad.

BABY HAIR & BODY OIL (125 ml/199 kr)
En vårdande, fuktgivande och mjukgörande olja, för baby och barn. Med en ren formula av havre och solrosolja går den naturligt in i huden och är enkel att applicera. Parfymfri och dermatologiskt testad.

BABY SOS FACE & BODY BALM (50 ml/199 kr)
Detta är en vårdande, fuktgivande och mjukgörande kräm som skyddar och stärker hudbarriären på baby, barn och resten av familjen. Baserad på en vattenfri formula med havre, sheasmör, raps- och solrosolja blir den en livräddare för torra och spruckna kinder, läppar och andra utsatta områden i ansikte och på kroppen. Parfymfri och dermatologiskt testad.

Huvudingredienser:
Björkextrakt – ett växtextrakt med egenskaper som motverkar irritation och oxidation.

Havreextrakt - ett riktigt välkänt och erkänt spannmål som också används som medicinalväxt för lugnande fytoterapi* behandlingar. Lugnande och konditionerande – för känslig hud.

Havreolja - återfuktar huden, förbättrar hudbarriären, rik på fettsyror identiska med hudens, skyddar, mjukar upp, jämnar ut och reparerar. Verkar även lugnande för känslig hud.

Panthenol – för skydd, glans och fukt. DL-Panthenol är provitamin av DL-Pantotensyra (Vitamin B5), återställer glans och liv till livlöst hår samtidigt som elasticiteten förbättras.

*alternativ behandlingsmetod, där örters och medicinalväxters läkande effekt står i centrum.

Återförsäljare:
VÄXA kommer att lanseras under vecka 39-40 hos Lyko, Bangerhead, Parym.se, Nordicfeel, Eleven, Åhlens e-com, Apotea, Apohem, Meds, Apotekhjärtat och frisörsalonger.

Följande varuhus gäller;
Åhlens city, Åhlens Nordstan, Mall of Scandinavia, Östermalmstorg, Fridhemsplan, Skanstull, Kungsgatan, Odenplan, Uppsala, Umeå och Malmö.

Björk Växa
VÄXA - Kids body cream 200 ml
VÄXA – Kids shampoo & body wash 300 ml
VÄXA – Kids bath foam 300 ml
VÄXA – Baby hair & body oil 125 ml
VÄXA – Kids spray conditioner 150 ml
VÄXA – Baby SOS face & body balm 50 ml

För mer information om VÄXA kontakta Graaf Ledin PR.