Foto: Afaina de Jong / Innavisions

MODELL AV ASTRAPARKENS NYA KONSTGESTALTNING STÄLLS UT

Grafikens Hus presenterar en utställning om Afaina de Jongs offentliga konstgestaltning An(Other) Vernacular i entrén till Södertälje Science Park, 15 september till 27 oktober. Projektet inleddes 2018 som en del av Statens konstråds satsning Kunskapsnav offentlig konst, lett av Grafikens Hus i samarbete med Södertäljes samhällsbyggnadskontor.

PROGRAM

Vernissage och samtal 15 september, kl. 17.30-20.00
Kl. 18 Gästcurator Olivia Berkowicz och Anna Jönsson, projektledning/vice VD på Grafikens Hus hälsar välkommen och ger en introduktion av modellen.
Kl. 18.15-19 Samtal med Afaina de Jong, arkitekt, konstnär, ansvarig för Contextual Design MA Department på Design Academy Eindhoven, Marie-Louise Richards, arkitekt, lärare och forskare på Kungl. Konsthögskolan och Ulrika Flink, konstnärlig ledare på Konsthall C. Moderator: Olivia Berkowicz. Språk: Engelska.

År 2023 kommer projektet att invigas i Astraparken i Södertälje i form av en multifunktionell konstpaviljong. Genom dialog- och grafikbaserade workshopar med lokala föreningar och referensgrupper har arkitekten och konstnären Afaina de Jong tillsammans med Innavisions skapat ett Södertäljeinspirerat form- och färgspråk för paviljongen.

Utställningen visar en arkitektonisk modell av konstpaviljongen och en textil med de Jongs Södertäljeinspirerade mönster. Under utställningen kommer vi även att bjuda in gäster, referensgrupper och besökare till rundabordssamtal om hur olika berättelser får ta plats i det offentliga rummet, normkritiska perspektiv på stadsutveckling och arkitektur.

OM KONSTNÄREN
Afaina de Jong, bosatt i Amsterdam, är arkitekt, bildkonstnär och kulturell entreprenör. Hon arbetar tvärvetenskapligt med konst, forskning och design – utifrån ett feministiskt och intersektionellt perspektiv. de Jong är ansvarig för Contextual Design MA Department på Design Academy Eindhoven och representerade Nederländerna under arkitekturbiennalen i Venedig 2021. I Sverige är hon även aktuell med en offentlig gestaltning i Uppsala kommun.

OM PROJEKTET
Projektet var en del av Statens konstråds satsning Kunskapsnav offentlig konst och tog sin början hösten 2018. Grafikens Hus har genomfört projektet i samarbete med Södertäljes samhällsbyggnadskontor. Under Science Week 2020, medverkade Grafikens Hus med en 3D-scanningsworkshop tillsammans med konstnären Jens Evaldsson och företaget Kaproco. Workshopen gav Södertäljebor möjligheten att 3D-scanna sig själva och presenterades sedan digitalt i en modell av konstpaviljongen. Som nästa led i att utforska representation i stadsrummet, visar vi nu ett urval 3D-printade skalfigurer av Södertäljebor i den fysiska modellen av konstpaviljongen i utställningen.

För att besöka konstpaviljongen digitalt redan nu - ladda ner appen Protoworld i App Store eller Google Play!

När: 15 september – 27 oktober
Var: Entrén på Södertälje Science Park

Boka en visning? Välkommen att kontakta oss på anna.jonsson@grafikenshus.se!

För mer information och pressbilder:
Anna Henriksson, kommunikatör Grafikens Hus, anna.henriksson@grafikenshus.se, 073-230 26 02

Grafikens Hus är ett museum och en mötesplats för grafisk konst som har sitt säte i Södertälje.

Anna Henriksson

Presskontakt Kommunikatör & redaktör 073-230 26 02