Nisha Besara ny styrelseledamot i Grafikens Hus

Nisha Besara ny styrelseledamot i Grafikens Hus

På gårdagens årsstämma fick Grafikens Hus ett tillskott till styrelsen. Vi på Grafikens Hus är mycket glada över att Nisha Besara har tackat ja till att sitta i vår styrelse. Nishas kunskap, energi och erfarenhet kommer att vara en stor tillgång när vi ska bygga ett nytt Grafikens Hus.

- Jag är oerhört glad och hedrad över förtroendet att få sitta i styrelsen för Grafikens Hus just i denna avgörande tid. Efter branden är det många strategiska och viktiga beslut som ska fattas om nyetablering av verksamheten. Det handlar inte bara om själva platsen, utan rör grafikens framtid som konstart och vilken roll Grafikens Hus ska ha i det omgivande samhället, säger Nisha Besara.

Nisha Besara är född i Istanbul 1979 och kom till Södertälje med sina föräldrar som ettåring. Hon bodde i Södertälje under hela sin uppväxt och de senaste tio åren har hon bott i Årsta strax söder om Stockholm.

Nisha Besara har senast jobbat som chef för Postkodlotteriets Kulturstiftelse, en verksamhet som hon byggde upp och nu har lämnat efter 3,5 år. Innan dess startade och drev hon nättidningen Dagens Arena och mediebolaget Arena Medier, som bland annat gav ut tidskrifterna Arena, OmVärlden och Chefstidningen. Nisha Besara har också varit ledarskribent på Aftonbladet, politiskt sakkunnig på Regeringskansliet och chefredaktör för SSU:s tidning Tvärdrag. Hennes första jobb efter studierna i statsvetenskap var som brevsvarare för dåvarande statsminister Göran Persson.

Förutom styrelseuppdraget i Grafikens Hus sitter Nisha Besara också i styrelserna för Unga Klara AB, Rättviseförmedlingen, Folkbildningsrådet och Årsta Folkets hus. Tidigare har hon även bland annat suttit i kommunfullmäktige i Södertälje.

Anna Henriksson

Presskontakt Kommunikatör & redaktör 073-230 26 02

Grafikens Hus är ett konstmuseum för samtida grafisk konst i Sverige.

Grafikens Hus har sedan 2014 ingen fast utställningslokal, utan jobbar för närvarande mobilt med vårat konstprogram. Sedan starten i Mariefred har Grafikens Hus producerat flera stora utställningar. Det har varit allt från nya oetablerade konstnärer från Sveriges konsthögskolor till stora svenska och internationella namn som Linn Fernström, Pablo Picasso, Jesper Waldersten, Joan Miró, Lena Cronqvist, Lars Lerin, Karin Mamma Andersson och Jockum Nordström.