Graflunds satsar mer på prognosstyrning

Graflunds har under senhösten slutfört ytterligare installationer av prognosstyrning i företagets fastigheter i Linköping och Jordbro, söder om Stockholm.

Tidigare under året har företaget även installerat prognosstyrning i flera av fastigheterna i Eskilstuna, Norrköping, Mariefred, Södertälje, Fittja, Upplands-Bro och Uppsala.

Installationerna är ett led i Graflunds strävan mot en mer miljövänlig fastighetsförvaltning. Prognosstyrningen har under det senaste året medfört minskningar i värmeförbrukning på nära 534 Mwh, vilket motsvarar minskade koldioxidutsläpp på närmare fem ton.

– Vi ser tydliga miljövinster med tekniken och fortsätter att ligga i framkant när det gäller att introducera prognosstyrning, säger Anders Häggström, vd på Graflunds.

Prognosstyrning innebär att lägenhetstemperaturer baseras på väderprognoser som även tar hänsyn till fastighetens exponering för vind, sol och luftfuktighet. Det ger exaktare beräkningar än tidigare system som baserats på den aktuella utomhustemperaturen. Prognoserna ger även framförhållning vid snabba väderväxlingar.

– Det är viktigt för oss att erbjuda smarta lösningar som ger våra hyresgäster en trivsam innemiljö, säger Anders Häggström.

– Det är också glädjande att våra hyresgäster är engagerade i miljöfrågor och tillsammans med oss arbetar för en mer miljövänlig förvaltning.