Gå direkt till innehåll
Christopher van Duivenbode och Helena Riddargrip är ansvariga för hotellets delibutik på Klostergatan 11 i Lund. Fotograf: Truls Bärg

Grand Hotel i Lund satsar på lyxig matkasse

Marknaden är sedan ett par år tillbaka full av aktörer som erbjuder olika typer av "matkassar" med veckoleveranser av recept och ingredienser till hemmamiddagar. Som beställare förenklar man sin middagsplanering och tillreder middagar efter angivna recept. Grand Hotel i Lund tar nu konceptet ett steg längre och lanserar genom sin alldeles egna delibutik Lyxvardag från Grand Deli.

"- Vi är flera på hotellet som regelbundet använt oss av de olika matkasse-leverantörerna som finns tillgängliga och de flesta av oss har varit hur nöjda som helst" säger Grand Hotels VD Maria Paulsson. "- Dock är vi alla överens om att det tar en hel del tid att få ihop en sådan middag. Man ska läsa recept, säkerställa att basråvaror finns hemma, hacka, steka, koka och diska" fortsätter Maria Paulsson. "- Med Lyxvardag från Grand Deli slipper du allt arbete runt omkring, sparar en massa tid, och får vid ditt eget köksbord avnjuta mat som är lagad av Grand Hotels prisade kockar."

Premiär för Lyxvardag från Grand Deli är måndagen den 27:e maj. En matkasse innehåller tre middagar med en hållbarhet på sju dagar och är förpackad för två, fyra, sex eller fler personer. Allt man behöver göra är att värma sin mat i ugnen cirka en kvart innan det är dags för servering. Prismässigt kommer en familj med två till tre barn att komma under tusenlappen, lite beroende på barnens ålder och önskad portionsstorlek. Menyn, som uppdateras veckovis, beskrivs som familjefavoriter a la Grand och beställningar görs via hotellets hemsida senast på tisdag för leverans måndagen därpå. Konceptet kräver inget abonnemang och avhämtning sker i delibutiken på Klostergatan 11 i Lund alternativt hemleverans via företaget hungrig.se.

"- Jag och mina kollegor är så glada över att kunna bidra med lite lyx i folks vardag, dels genom att erbjuda Grands goda mat hemma i större utsträckning än tidigare och dels genom all tid vår matkasse sparar" avslutar Maria Paulsson.

Sedan 1981 ägt av familjen Leif och Ann-Christin Paulsson

VD Maria Paulsson