Gå direkt till innehåll
Grand Hotel har stolt blickat ut över Bantorget sedan 1899. Fotograf: Truls Bärg.

Lundensiska innovationer möjliggör framtidens möten på Grand i Lund

”-Nya tider innebär nya möjligheter” säger Maria Paulsson, VD på Grand Hotel i Lund, och meddelar att Grand Hotel ska bli ledande i Skåne på att arrangera möten och konferenser. ”-Vi har i dessa tuffa tider valt att investera cirka två miljoner kronor för att stå rustade med marknadens främsta tekniska möteslösningar. Att vi dessutom gör det i samarbete med lundaföretaget BrainLit och med kameror från lundabaserade Axis gör det hela ännu mer spännande”.

BrainLit, grundat i Lund 2012 av Tord Wingren, är världsledande inom så kallade biocentriska belysningslösningar med syfte att förbättra användarnas välmående. Hotellets två primära möteslokaler är nu utrustade med företagets belysning samt helt nya lösningar för ljud och bild. Den pampiga Piraten Salen, med plats för 170 gäster, har fått en 3x5 m videovägg med tillhörande rullbara skärmar, ett nytt ljudsystem från Bose samt BrainLit-belysning som återskapar effekten av naturligt dagsljus. Allt för att mötesgästerna skall må bättre, kunna prestera bättre och bibehålla maximalt fokus under hela sin konferens på Grand Hotel. I något mindre skala har hotellets populära mötesrum Lukas Sal, där cirka 90 gäster får plats, utrustats med samma teknik. Dessutom finns belysningen i ett av hotellets tre styrelserum, som inom kort kommer att optimeras för digitala möten i det lilla formatet med kamera, högtalare och mikrofoner.

“-Att få vara med och skapa miljöer som gör att Grands gäster får ut än mer av sina konferenser och en än bättre totalupplevelse, genom att vistas i vårt biocentriska ljus, är självklart något vi är otroligt stolta över. Med den enorma historik Grand har och med den satsning som nu görs så påvisar ledningen hur samtida och framåtblickande man är. Efter en dags konferens på Grand så vet vi att gästerna kommer vara i ett bättre tillstånd än när de kom.” säger Niclas Olsson VD på BrainLit.

”-Vi tror att företag, lärosäten och regioner kommer att arrangera större fysiska möten mer restriktivt framöver och att leveranskraven på anläggningen som får förtroendet att hålla dessa möten kommer att öka” säger Maria Paulsson. ”-De senaste månaderna har dessutom visat att två för oss helt nya typer av möten efterfrågas, digitala- och så kallade hybridmöten där somliga deltar fysiskt och andra digitalt” fortsätter Maria. Av just den anledningen finns nu splitternya kameror från världsledande kameraföretaget Axis, med huvudkontor passande nog i Lund, installerade och redo att filma eller streama ditt nästa mötesarrangemang i Piraten Salen på Grand.

Hotellet ser nu fram emot att fler personer ska kunna ta del av allt intressant och kul som händer under året på Grand i Lund. Detta eftersom flertalet av hotellets evenemang, exempelvis intervjuer, frukostseminarier och humorföreställningar, hädanefter med några enkla knapptryck kommer att kunna sändas ut till allmänheten via hotellets hemsida eller sociala medier. Först ut blir det återkommande arrangemanget ”Grand Live” vilket är ett samarbete mellan hotellet och Malmö Live Konserthus där olika aktuella profiler samtalar om aktuella ämnen under ledning av moderator Dennis Axnér och som tidigare endast kunnat upplevas av specialinbjudna gäster på plats. Nu kan man följa det digitalt. Första möjligheten att uppleva "Grand Live" är på tisdag den 16 juni med start kl 17.45.

Sedan 1981 ägt av familjen Leif och Ann-Christin Paulsson

VD Maria Paulsson