Henrik Ljungqvist, Anna Käll och Mikael Börjesson. Fotograf Truls Bärg.

Ny gastronomisk ledning tar över på Grand Hotel i Lund

Det har gått snart ett år sedan lundaprofilen Anna Käll tillträdde som direktör för Grand Hotel i Lund. Ett av Annas huvudfokus har under det gångna året varit hotellets framtida gastronomi.

”-Vi är stolta över att Grand Hotel är en angelägenhet för väldigt många. För oss är lundaborna lika viktiga som övernattande hotellgäster, precis som att studenter är lika viktiga som företagens ledningsgrupper” säger Anna. Enligt henne ligger nyckeln till framgång i att kombinera tradition med förnyelse i en verksamhet som rymmer allt från ett av Skånes mest klassiska julbord till middagar i klubbmiljö med DJ. ”-Grand ska förknippas med avslappnad lyx där det är detaljerna gör skillnaden och som känns redan när du beställer en kaffe, som på Grand serveras i en kopp med vår logga i guld och dessutom med ett glas vatten vid sidan” fortsätter Anna. Några värdeord som Anna nämner när hon pratar om Grands servicefokus är inkluderande, personlig, engagerad och kunnig.

För att leda Grands satsning framåt finns snart inte mindre än två nya gastronomiska ledare på plats. Henrik Ljungqvist är sedan några månader tillbaka hotellets nya restaurangchef och i början av augusti börjar Mikael Börjesson som ny kökschef. Henrik har tidigare drivit egen restaurang på Ven och varit chef för olika restauranger i Helsingborg. Mikael Börjesson kommer närmast från Pieplows restauranger i Malmö där han ansvarat för flera olika enheter. Han har dessutom ett förflutet i att tävla inom matlagning med bland annat framgångar i OS och VM på meritlistan.

Programmet för Grands restaurangverksamhet är digert med restaurang, bar, uteservering och bankettsalar som är öppna veckans alla dagar. Dessutom arrangerar hotellet varje månad flera olika specialevenemang med just mat- och dryckestema. Närmast kan gäster boka plats till exempelvis surströmmingspremiär 17/8, kräftskiva 18 och 19/8 eller gin & tonic-provning 7/9.

Sedan 1981 ägt av familjen Leif och Ann-Christin Paulsson

VD Maria Paulsson