Grand Tours satsar på livsstilsresor med namnkunniga experter

För de flesta yrkesarbetande är semestern ett tillfälle att vila upp sig, att ladda batterierna genom mycket sol och bad och därtill kanske lite nattliv.

Men för de allt större kullarna som lämnat yrkeslivet bakom sig är inte det primära att vila upp sig, utan att resan innehåller moment för att odla sina intressen och aktivera sig både mentalt och fysiskt. Det här innebär att intresset för tematiserade resor har vuxit kraftigt under senare år.

- Våra resenärer vill ha ut mer av sina resor. Efterfrågan på genuina upplevelser har ökat markant. Det handlar om en önskan om det livslånga lärandet och om att aktivera både kropp och själ, säger Tuwe Arvidsson, VD för Grand Tours.

För att möta denna efterfrågan presenterar Grand Tours en rad resor i sin nya katalog för 2013 med olika teman, allt från yoga, dans, boule och bridge till trädgård, mat och vin. På vissa av bildningsresorna utmed Europas stora floder – Donau och Dniepr i Ukraina samt Lena i Sibirien – följer de erfarna utrikeskorrespondenterna Kjell Albin Abrahamson, Bo Holmström och Malcolm Dixelius med för att ge resenärerna en inblick i statsskick, historia och kultur.

Resenärer som hellre vill utveckla sina estetiska sinnen och/eller sina smaklökar kan satsa på en blomsterkryssning till Holland guidade av trädgårdsexperten Hannu Sarenström, eller på en vinkryssning med Jens Dolk längs Donau eller med Jan Holmström på Mosel och Rhen.

Inför nästa år satsar Grand Tours också stort på Adriatiska havets östra kust och natursköna länder som Slovenien, Kroatien, Montenegro och Albanien, där resenärerna kan välja allt från hälsoresor, minikryssningar och vandringar till kultur- och matresor, krönta av äkta Tryffeljakt.

- Det här är en trend som jag tror är här för att stanna. Vi arbetar därför ständigt med att utveckla våra resor och hitta nya, spännande vinklar, säger Tuwe Arvidsson.

För ytterligare information, kontakta:
VD Tuwe Arvidsson, tel: 08-701 67 51, e-post: tuwe.arvidsson@grandtours.se

Grand Tours startade för 27 år sedan och är en svenskägd, renodlad researrangör för seniorer. Företaget arrangerar paketresor framförallt i Europa med ett brett program av rundresor, spa- och hälsoresor, havskryssningar, flodkryssningar på Donau, i Ryssland och Ukraina samt långtidsresor till Spanien. Grand Tours ägs till 57% av Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och resterande andel ägs av resekoncernen We Travel Group. För mer information besök vår hemsida www.grandtours.se

• Resor

• jens dolk