Daniela Nylin ny chefssommelier på Grand Hôtel

Daniela Nylin ny chefssommelier på Grand Hôtel

Grand Hôtel i Stockholm har rekryterat Daniela Nylin som ny chefssommelier. Daniela är en erfaren sommelier med en gedigen meritlista i bagaget. Hon kommer senast från restaurang Aira och har tidigare erfarenhet från internationella lyxhotell som bland annat Hotel D’Angleterre i Köpenhamn.

I rollen som chefssommelier kommer Daniela att axla ansvaret för att utveckla Grand Hôtels övergripande dryckesutbud som sträcker sig över såväl restaurangverksamhet som festvåning. I rollen ryms även ansvaret för utveckling och förvaltning av Grand Hôtels vinkällare, som är en av norra Europas största och rymmer över 18 000 flaskor vin fördelat på 2 500 etiketter.

- Vi är jätteglada över rekryteringen av Daniela Nylin. Hon är en av Sveriges bästa sommelierer och har erfarenhet av att arbeta inom vårt segment. Det kommer bli spännande att se hur hon väljer att utveckla vårt dryckesutbud, säger Karl Persson, Food & Beverage Manager, Grand Hôtel Stockholm.

Daniela tillträdde sin tjänst som chefssommelier den 1 december 2020 och blev därmed Grand Hôtels första kvinnliga chefssommelier.

- Det känns fantastiskt kul att få arbeta med Grand Hôtels dryckesutbud, där den stora utmaningen ligger i bredden av erbjudandet. Här får jag möjligheten att arbeta med prestigevinerna i vinkällaren, som tilltalar en mindre och väldigt vinkunnig målgrupp, samtidigt som vi har de stora arrangemangen i festvåningen som söker en helt annan dryckesupplevelse, säger Daniela Nylin.

Med sin vackra miljö och sitt fantastiska läge i stadens hjärta har Grand Hôtel varit en hemvist för internationella celebriteter, storslagna fester och hängivna livsnjutare sedan 1874. Den vackra Cadierbaren, Mathias Dahlgrens prisbelönta restauranger och den inbjudande Verandan bjuder på storslagen utsikt mot Stockholms slott och ett utbud av mat och dryck i absolut världsklass. Grand Hôtel erbjuder även avkopplande bastubad och svalkande dopp i Nordic Spa & Fitness. Grand Hôtel ägs av Patricia Industries, som är en del av Investor AB.