Granitor Electro förvärvar Etcon
Genom uppköpet av Etcon förstärker Granitor Electro sin verksamhet inom fastighetsautomation i Stockholm.
Genom uppköpet av Etcon förstärker Granitor Electro sin verksamhet inom fastighetsautomation i Stockholm.
I år firar Rodoverken 80 år av kvalitet och teknisk kompetens, och i samband med det kommer varumärket Rodoverken att lyftas fram ytterligare. Därför lanseras nu en ny identitet och webbsida, baserat på samma stadiga grund och trygga projektleveranser som tidigare.
Granitor Electro får förtroendet att fortsätta arbetet med regionens nya akutsjukhus i Västerås, på uppdrag av NCC och i samverkan med Region Västmanland. Arbetet, som innefattar installation av el, tele och säkerhetslösningar i sjukhusbyggnaden, startar omgående.
I samarbete med NCC, som arbetar på uppdrag av Trafikverket, färdigställer Granitor Electro el- och teleinstallationerna i deletapp E02 station Centralen i Västlänken. Järnvägstunneln Västlänken under centrala Göteborg ger staden pendel- och regiontågstrafik med färre byten och snabbare resor.
Granitor presenterar rapport för Ansvarsfulla affärer. Granitor-gruppen fortsatte växa och omsatte 10 miljarder under 2023. Tillväxten sker framförallt inom industriportföljen, drivet av den gröna omställningen. Resultatet före skatt landade på 630 miljoner SEK och alla tre övergripande affärsområden visar positivt resultat. Granitor har också valt nya fokusområden för ansvarsfulla affärer.
Granitor har tecknat avtal med Vinga Nordic om försäljning av konsultbolaget Granitor Aenigma tillsammans med dotterbolaget Idhammar. Försäljningen innebär nästa steg i utvecklingen av bolagen och möjliggör samtidigt satsningar på andra affärsområden för Granitor-gruppen.
Siemens är den senaste i raden av nya hyresgäster som flyttar in i Drivbänken, det andra kontorsprojektet i det hållbara kvarteret Embassy of Sharing i Hyllie, Malmö. Inflyttning sker sommaren 2025.
Granitor Properties hyr ut lokaler på 750 kvadratmeter på Stora Södergatan 4 till Clas Ohlson och nytt liv tillförs Lunds centrum. Preliminär öppning sker i mitten av maj 2024.
På uppdrag av NCC och i samverkan med Region Jönköpings län ansvarar Granitor Electro för samtliga installationer av nya el- och telesystem på Länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Det här är andra gången Granitor Electro får förtroendet att arbeta med modernisering av sjukhuset.
itm8 tidigare AddPro - blir ny hyresgäst i Drivbänken i det nya hållbara kvarteret Embassy of Sharing, som utvecklas av Granitor Properties. Det danska bolaget itm8 kommunicerade nyligen att de samlar 13 företag i en stor fusion av nordiska IT bolag. AddPro som är itm8’s största bolag i Sverige kommer ingå i fusionen och flyttar också sitt kontor till Drivbänken.
På uppdrag av NCC och i samverkan med Region Västmanland utför Granitor Electro kanalisation för samtliga el- och telesystem under färdig grundplatta på det nya akutsjukhuset i Västerås. Samtidigt medverkar Granitor Electro i projekteringen av akutsjukhuset.
Hissverksamheten inom Granitor Electro har under hösten knoppats av till eget bolag och får nu en ny huvudägare i MVI. Alla medarbetare inom hissverksamheten har följt med till det nya bolaget där Granitor kommer finnas kvar som delägare. Granitor Electro fortsätter samtidigt att stärka affären inom sina fokusområden: elinstallation, säkerhetslösningar och fastighetsautomation.