Rekordstor order till Midroc Rodoverken

Midroc Rodoverken ska på uppdrag av Wärtsilä leverera en komplett LNG-tank till den nya Tornio Manga LNG-terminalen i Torneå, Finland.

Ordern är Midroc Rodoverkens största hittills och avser leverans av en komplett LNG-tank på 50 000m³. Totalentreprenaden inkluderar design, konstruktion, inköp, material, leverans, montage, installation samt utrustning för LNG-tanken.

– Vi är väldigt stolta över att få förtroendet att leverera en LNG-tank av den här storleken, och att vi tillsammans med Wärtsilä och övriga entreprenörer får vara med och skapa nya konkurrenskraftiga bränslemöjligheter för industrikunderna i området. Med vår långa erfarenhet och unika metod för tankbyggande i ryggen ser vi fram emot detta spännande projekt, säger Pär Hedendahl, VD på Midroc Rodoverken.

Projektet påbörjas omgående och anläggningen planeras att överlämnas till beställaren Wärtsilä Projects Oy, totalentreprenör för Tornia Manga LNG-terminalen, under sommaren 2017.

Pär Hedendahl, VD, Midroc Rodoverken
par.hedendahl@midroc.se

Maths Gustavsson, Projektchef, Midroc Rodoverken
maths.gustavsson@midroc.se

Granitor är en svensk koncern som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och underhåll samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4500 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2022 var 9,7 miljarder kronor. Den 12 januari 2022 bytte vi namn från Midroc till Granitor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.