Lägerplatsen vinner stadsbyggnadspris i Landskrona

Lägerplatsen vinner stadsbyggnadspris i Landskrona

Granitors bostadsprojekt Brf Lägerplatsen tilldelas Landskrona stads stadsbyggnadspris 2022. Med omsorg i detaljer och helhet samt en god och väl avvägd arkitektur har Lägerplatsens nya bostadskvarter blivit ett inspirerande inslag i områdets naturnära miljöer.

Granitor klev in som exploatör för tre år sedan och har sedan dess drivit projektet och planerat för att bygga bostadsrätter. När Brf Lägerplatsen 1 stod färdig efter sommaren bestod de tre flerbostadshusen av 36 lägenheter i varierande storlekar.

Husen har fått en tydlig identitet av omgivningens grönska och närhet till havet. Nu prisas projektet av Landskrona stad.

– Vi är oerhört glada och hedrade över det här priset. Lägerplatsen är ett föredöme kring vad vi står för och vad vi vill erbjuda i ett bostadskvarter. Det är ett fantastiskt läge i Landskrona och vår målbild har sedan projektet startade varit att skapa byggnader som är harmonierar med de vackra omgivningarna, säger Johan Svedström, affärschef i Granitor Properties.

Kontrasten mellan det rustika och beständiga materialet i tegelfasaden och den moderna arkitekturens rena linjer skapar ett spännande men ändå lågmält uttryck som håller över tid.

Bostäderna är ritade av arkitektkontoret Jakobsson Pusterla.

– Lägerplatsen har varit ett oerhört inspirerande projekt att arbeta med och vi är mycket glada och nöjda över utfallet. Flerbostadshusen ger en känsla av stadsvillor med sina trädgårdar längs husen på markplan och generösa balkonger högre upp. Vi har värnat om den privata sfären och samtidigt skapat gemensamma ytor där människor kan mötas spontant, säger Jan Jakobsson, arkitekt på Jakobsson Pusterla.

Stadsbyggnadspriset delades ut i samband med stadsbyggnadsnämndens sammanträde på tisdagen den 13 december.

Motivering:

”Stadsbyggnadspriset i Landskrona 2022 tilldelas bostadsrättsföreningen Lägerplatsen som kommunicerar gestaltningsmässig omsorg i både detaljer och helhet såväl exteriört som interiört. I mötet mellan Strandvägens paradvillor, egnahemsvillor, skogen, ängen och havet har ett nytt bostadskvarter adderats. Inspirationen blir tydlig från angränsande bebyggelse vad avser val av tegel, noggrannhet vid balkongutformning, gestaltning av entréer och färgsättning i kvarteret. En god och väl avvägd arkitektur som tar hand om platsen. Att de sociala värdena varit viktiga för arkitekten i projektutvecklingen märks genom att entréer är vända mot innergården med gemensamma sittplatser för möten och stor omtanke om kvartersgården. Särskild uppmärksamhet ska visas till den utmanande och skarpskuret gestaltade gemensamhetsbyggnaden centralt placerad i kvarteret. Här kan sociala möten ske mellan boende och gäster och det blir tydligt att skapandet av en god livsmiljö har satts i första rummet.”

Granitor är en svensk företagsgrupp som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och underhåll samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2021 var 9 miljarder kronor.

Johan Svedström

Affärschef Granitor Properties Helsingborg Växjö 010-470 73 81

Granitor är en svensk koncern som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och underhåll samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4500 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2022 var 9,7 miljarder kronor. Den 12 januari 2022 bytte vi namn från Midroc till Granitor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.