Global Youth - Future Europe ska ge ungdomar möjlighet att använda sig av EU:s olika program för bland annat mobilitet, entreprenörskap och utbildning för att komma ut i Europa.

Test av nytt föreningscenter för unga i Embassy of Sharing

Granitor Properties vill testa ett nytt samverkanskoncept, Global Youth - Future Europe tillsammans med Stiftelsen KC kompetenscenter och i samverkan med organisationen Malmö Ideella. Tanken är att skapa en möjlighet till föreningscenter, eller community hub, i det nya kvarteret Embassy of Sharing i Hyllie. Här ska ungdomar få möjlighet att använda sig av EU:s olika program för bland annat mobilitet, entreprenörskap och utbildning för att komma ut i Europa.

Granitor Properties satsar på området Embassy of Sharing som just nu byggs i Hyllie. Embassy of Sharing kommer bestå av sju fastigheter och genomsyras av delningsekonomiska principer och social och ekologisk hållbarhet. Tillsammans med Stiftelsen KC kompetenscenter och i samverkan med organisationen Malmö Ideella testar man nu att utveckla ett möjligt föreningscenter/community hub, i samverkan med bland annat civilsamhället i Malmö.

Syftet är att stärka arbetet med att ge ungdomar i Malmö och regionen fler möjligheter att använda sig av EU:s olika program för mobilitet, trainees, entreprenörskap, idrott och utbildning för att komma ut i Europa och arbeta med andra i viktiga frågor som knyts till EU:s ungdomsstrategi och FN:s hållbarhetsmål. Samverkan, ungdomars eget engagemang, kultur, demokrati samt lokal utveckling finns i fokus och EU-finansierade program och projekt ska utgöra en utgångspunkt i arbetet.

- Unga i Malmö behöver fler möjligheter för att stärka sin förmåga till samarbete, få kunskap och erfarenhet, men också upptäcka nya yrken och utbildningar. Vi arbetar med fokus på att utveckla och öka ungas möjligheter att stärka sin ställning inom studier, arbetsmarknaden och i samhället genom att ta del av vad EU har att erbjuda. Vi bjuder in föreningar, företag och offentlig sektor att samverka kring detta då detta är en angelägen framtidsfråga, säger projektledarna Sten Lindquist, Granitor, konceptägare Embassy of Sharing, och Lari Pitkäkangas, KC Kompetenscenter

Tanken med att starta upp Global Youth – Future Europe är att bjuda in föreningar, företag och offentlig sektor att samverka kring hur man skapar möjligheter för ungdomar. Projektets fortsättning bygger på att flera parter samverkar och får finanseringstöd.

För mer information kontakta:

Sten Lindquist, tel: 0738-900018
Lari Pitkäkangas, email: lari@ckc.nu, tel: 0734264481