Alex och Dino i Spånga kan bli Sveriges bästa grannar

Just nu genomförs tävlingen Sveriges bästa granne på sajten Grannar.se. Besökare har fått nominera sina toppengrannar och en jury, med Tobbe Trollkarl i spetsen, har nu valt ut tio finalister.

Bland de 10 finalisterna återfinns Alex, 24, och Dino, 25, från Spånga. Hemligheten bakom att just de två blivit nominerade tror de beror på att de försöker vara omtänksamma och hjälpa andra.

- Vi lever ju inte ensamma här i världen, man har sina medmänniskor runt sig dagligen och just vår granne Bitte har ju haft en tuff uppgift som ensamstående trebarnsmor, så det är klart att vi har försökt hjälpa till lite extra.

Alex och Dinos bästa tips för att få god grannsämja är först och främst att försöka hålla sams med alla, oavsett om man kanske någon gång stört sig på en granne. Det är bättre att säga till på ett trevligt sätt snarare än att starta ett bråk. Det ligger också i varje människas intresse att anpassa sig, alla människor är olika.

- Vi trivs jättebra i Spånga. När vi bodde inne i stan kände vi knappt våra grannar, men här är det mycket bättre sammanhållning. I vårt hus är vi nästan som en storfamilj och vi har snarare en vänskapsrelation med flera av våra grannar än en grannrelation. Är det någon om behöver hjälp ställer vi upp för varandra. Det är lite som "Desperate housewives" här, alla har sina roller och det är jättekul. Det är också fantastiskt att veta att man i en jobbig situation har nära till hjälp, säger Alex och Dino.

Om Alex och Dino vinner första pris, hushållsnära tjänster för 5 000 kr, är valet av tjänst självklart, det blir catering och en stor fest för alla grannar.

- Som representant för Sveriges största mötesplats för grannar har det varit fantastiskt kul att läsa alla bidrag i tävlingen. Trots finanskris och ett påstått hårdare samhälle är det härligt att se att människor i stor utsträckning alltjämt osjälviskt ställer upp för sina medmänniskor, säger Anders Bäckman, marknadsansvarig på Grannar.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Bäckman, Marknadsansvarig Grannar.se, 0707- 518 515 anders.backman@grannar.se

Webbsajten Grannar.se drivs av Grannar AB. Grundarna Göran Gustafsson och Johan Bäckman startade företaget när de som heltidsarbetande familjefäder inte hann med vardagen bestående av arbets-, hushålls- och fritidsaktiviteter. Via en smidig och säker webbplats skapas kontakter mellan privatpersoner, föreningar och små företag som behöver hjälp eller erbjuder hjälp med vardagsbestyrens små och stora tjänster.