Eva Lundell i Linköping kan bli Sveriges bästa granne!

Eva Lundell i Linköping kan bli Sveriges bästa granne

Just nu genomförs tävlingen Sveriges bästa granne på sajten Grannar.se. Besökare har fått nominera sina toppengrannar och en jury, med Tobbe Trollkarl i spetsen, har nu valt ut Eva Lundell till finalist.

Bland de 10 finalisterna återfinns Eva Lundell, 76, från Linköping. Varför just hon blivit nominerad har hon svårt att förstå.

- Jag kan inte riktigt förstå vad jag gjort, jag är verkligen inget helgon som springer runt och hjälper alla. Grannar hjälper ju varandra och det är rolig att hjälpa till och känna sig behövd. Det blir naturligt att man delar med sig av det man kan. Själv är jag dålig på datorer så det får jag hjälp med av min granne Lasse.

Evas bästa tips för god grannsämja är att hjälpa varandra spontant, inte så organiserat. Det handlar om att ge och ta, ger den ena så smittar det av sig. Det är också viktigt att inte tränga sig på och tillåta folk att få vara sig själva.

- Jag trivs jättebra med mina grannar, det är en otvungen samvaro och det är en trygghet att ha dem. Jag har bott här sedan -64 så jag känner alla och är god vän med många.

Om Eva vinner första pris, hushållsnära tjänster för 5 000 kr, finns det en mängd saker att göra på huset, som att montera fönsterlåsen som hennes man aldrig hann få upp på sin tid. Kanske kan det även något till trädgården, fast den tycker hon mycket om att arbeta med själv.

- Som representant för Sveriges största mötesplats för grannar har det varit fantastiskt kul att läsa alla bidrag i tävlingen. Trots finanskris och ett påstått hårdare samhälle är det härligt att se att människor i stor ut-sträckning alltjämt osjälviskt ställer upp för sina medmänniskor, säger Anders Bäckman, marknadsansvarig på Grannar.se.

Webbsajten Grannar.se drivs av Grannar AB. Grundarna Göran Gustafsson och Johan Bäckman startade företaget när de som heltidsarbetande familjefäder inte hann med vardagen bestående av arbets-, hushålls- och fritidsaktiviteter. Via en smidig och säker webbplats skapas kontakter mellan privatpersoner, föreningar och små företag som behöver hjälp eller erbjuder hjälp med vardagsbestyrens små och stora tjänster.

• Östergötland